DIGI for eksterne studenter våren 2025
Digitalisering endrer fagene våre, både når det gjelder hvilke metoder og verktøy som brukes og hvilke problemstillinger og tema som studeres. Teknologien generelt, og utvikling tilknyttet kunstig intelligens spesielt, endrer yrkesutøvelsen på tvers av bransjer.

Hovedinnhold
I fremtiden vil kombinasjonen av spesialisert fagkunnskap og digital forståelse være avgjørende i både arbeid- og samfunnsliv. Helsepersonell, jurister, ingeniører, lærere, saksbehandlere og andre yrkesutøvere, vil i økende grad basere beslutninger på grunnlag produsert av digitale verktøy og metoder.
Gjennom DIGI emnepakken kan du bygge på studiet ditt med enkeltemner innen digital forståelse, kunnskap og kompetanse. Emnepakken består av to innføringsemner og ni forskjellige 2,5 studiepoengsemner undervist av forskere og fagfolk fra ulike, relevante fagmiljøer ved UiB, og er tilpasset studenter som ikke kjenner fagområdet fra før.
Emnene er åpne for alle studenter med aktiv studierett ved UiB, uansett studieprogram og progresjon, og alle UiB-ansatte. Våren 2025 er emnene også tilgjengelige for studenter fra HVL og Fagskolen Vestland. Emnene kan tas i kombinasjon med de fleste studieprogram ved UiB. Undervisningen foregår på ettermiddag og kveld, slik at den ikke kolliderer med øvrig undervisning.
Hvem kan melde seg på?
Studenter som studerer ved Fagskulen Vestland eller Høgskulen på Vestlandet (HVL).
Hvordan melder jeg meg på?
Studenter fra Fagskulen Vestland eller Høgskulen på Vestlandet (HVL) kan søke opptak gjennom Søknadsweb.
Dersom du har betalt semesteravgift eller tilsvarende ved din institusjon trenger du ikke betale på nytt til UiB. Du laster opp dokumentasjon på dette i søknaden. Eksempel på dokumentasjon er skjermbilde fra nettbank, Studentweb eller Studentbevis-appen.
Ved å søke samtykker du at din egen institusjon og UiB innhenter og deler nødvendige data for å behandle søknaden.
Hva får jeg ut av å melde meg på DIGI-emner?
Norske arbeidsgivere ønsker kandidater med digital kompetanse. Digitale ferdigheter supplerer den fagkunnskapen du får gjennom studiet, og er like viktig enten du studerer ved UiB, HVL eller Fagskulen Vestland.
Teknologi endrer alle bransjer, og kombinasjonen av spesialisert fagkunnskap og digital forståelse er avgjørende i fremtidens arbeidsmarked. Algoritmer og kunstig intelligens tas i økende grad i bruk i beslutningsprosesser i alle bransjer. Vi ser at forståelsen av metodene som ligger bak disse verktøyene, samt kunnskap om personvern og GDPR er viktige forutsetninger for å kunne utføre oppgaver på en mest mulig hensiktsmessig måte, uansett yrke.
Vi kan ikke forespeile hvordan arbeids- og samfunnslivet kommer til å være om 20 eller 30 år, men vi kan være sikre på at digital forståelse, kunnskap og kompetanse vil være avgjørende. Med dette tilbudet vil du som ekstern student ved UiB ha mulighet til å opparbeide deg grunnleggende ferdigheter i dette feltet.
Forkunnskaper
Emnene krever ingen forkunnskaper. Undervisningen foregår på ettermiddag og kveld, slik at den ikke kolliderer med øvrig undervisning.
Sluttvurdering og studiepoeng
Emnene vurderes som bestått/ikke bestått og har omfang på 2,5 studiepoeng.
Les mer om emnene som tilbys våren 2025 under
DIGI110 - Fantastiske data
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI110
Data finnes overalt, men hva er data, hvor kommer de fra, og hva kan de brukes til?
Målet med emnet er å gi deltakerene grunnleggende kunnskap om hva data og «data literacy» er, og en innføring i datas livssyklus. Deltakerne vil tilegne seg nødvendige grunnleggende ferdigheter for å utføre kritisk tenkning over datas roller i samfunnet. Innhold i emnet inkluderer tema relatert til data livssyklusen: hvordan data samles, forvaltes, prosesseres, behandles, visualiseres, kommuniseres og brukes.
Emnet gjennomføres nettbasert, organisert med ulikt digitalt læringsmateriell og aktiviteter, to synkrone møter (digitale), og gjennomføres over 7 uker totalt. Hver uke i denne perioden vil deltakerne arbeide med oppgaver og aktiviteter knyttet til det enkelte tema.
Undervises av SLATE - The Centre for the Science of Learning & Technology.
DIGI112 - IKT-sikkerhet
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI112
Opprettelsen og forbruket av data har økt og øker jevnt og trutt når samfunnet vårt blir mer og mer digitalt.
Denne enorme mengden informasjon har blitt både en ressurs og en forpliktelse for både enkeltpersoner og organisasjoner, og dens sikkerhet og lette tilgjengelighet er av interesse for oss alle.
I dette emnet utforsker deltakerne vanlige trusler mot data- og systemsikkerhet, skade som kan være forårsaket av vellykkede angripere, og mulige mottiltak; enten de er digitale, organisatoriske eller atferdsmessige. Praktiske eksempler, inkludert analyse av virkelige verktøy og hvordan de ble brukt i beryktede sikkerhetshendelser er i fokus.
Undervises av Institutt for Informatikk.
DIGI113 - GDPR og personvern
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI113
Data er ofte omtalt som det nye oljesølet, men så snart data inneholder personopplysninger, må man forholde seg til nokså kompliserte regler om personvern, og behandling av personopplysninger.
Digitalisering og den stadig økende bruk av personopplysninger av både private og offentlige aktører krever grunnleggende kunnskap om det nasjonale og internasjonale personvernregelverket, hvor den Europeiske personvernforordningen - GDPR - står sentralt. Gjennom emnet vil deltakerne få en grunnleggende forståelse av personvern og vil kjenne til hvordan man skal forholde seg til personvernregelverket som regulerer våre rettigheter som datasubjekter og våre plikter som behandlingsansvarlige. Deltakerne vil bli kjent med sentrale begreper GDPR bruker, når GDPR gjelder, prinsipper for behandling av personopplysninger, krav som stilles ved en slik behandling og rettigheter som må respekteres. Retten til personvern ikke er an absolutt rett, og må balanseres mot andre rettigheter og friheter samt ses i sammenheng med dens funksjon i samfunnet. Problemstillingen vil diskuteres i to synkrone seminarer med personverneksperter fra JUS. Gjennom deltakelse i disse vil en øke bevisstheten rundt personvern, og verifisere kunnskapen tilegnet seg gjennom seks moduler de skal jobbe med asynkront. Modulene vil by på utdrag fra relevant litteratur, korte forelesninger og videoer, og quizer hvor man kan teste sin kunnskap på frivillig basis.
Undervises av det Juridiske fakultet.
DIGI114 - Kunstig intelligens
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI114
Hvordan vil verden se ut når kunstig intelligens har tatt over?Vil det være en total apokalypse – en verden full av ‘magi’ og endeløse muligheter – eller kanskje en verden der en datamaskin kan se et bilde av en banan og forstå at det er en banan? Eller et sted i mellom disse?
Emnet vil pakke ut og de-mystifisere begrepet og konseptet kunstig intelligens (KI) – dets historie, definisjoner, tilnærminger, aktuelle samtidsutfordringer, og sentrale begreper (agenter, oppførsel, rasjonalitet, autonomi).
I emnet vil deltakerne gjennom viktige forslag til definisjoner av KI bli kjent med utviklingen i feltet, og emnet tar opp i seg hovedstrømningene i KI-forskningen. Emnet tar også for seg sentrale begreper som brukes for a diskutere KI-systemer. Disse begrepene benyttes når vi skal diskutere KI-systemer både i tekniske og mindre tekniske sammenhenger. De vil også være nyttige når vi ser på de gjeldende mulighetene for og utfordringene med å utvikle og anvende KI.
Undervises av Institutt for informasjons- og medievitenskap.
DIGI115 - Data og demokrati
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI115
Emnet handler om hvordan fordeling av kontroll over og tilgang til data kan utfordre demokratiske verdier, men også være med å styrke slike verdier.
Produksjon og utnytting av data preger samfunnsutviklingen på alle nivå, og algoritmer er i stadig større grad med å prege borgernes ulike samfunnsforståelser og holdninger.
Bruk av teknologier til å samle, analysere, distribuere og gjøre beslutninger på grunnlag av ulike datakilder reiser nye spørsmål om utviklingen av demokratiet, blant annet om når beslutninger er legitime, hva som er rimelig grad av kontroll over egne opplysninger, og om hvordan betingelsene for et en velfungerende offentlighet kan ivaretas.
Målet med kurset er å gi en kritisk og nyansert forståelse av hvordan ulike samfunnsaktørers bruk av data og algoritmer har implikasjoner for demokratiske prosesser. Sentralt er avveiingen mellom algoritmiske beslutninger og menneskelige vurderinger, sett i lys av ulike forståelser av demokratiske verdier.
Kurset er organisert rundt fem tema:
- Data i velferdsstaten
- Data i valg og valgkamper
- Data og offentlig, politisk diskusjon
- Data i det sosiale livet
- Data i utdanning
Aktuelle problemstillinger:
- Hva er polarisering, hvilken rolle spiller algoritmer i utviklingen av polarisering, og i hvilken grad er polarisering en utfordring for et demokratisk ordskifte og for rasjonell meningsdannelse?
- Hvilken rolle spiller politisk reklame i sosiale medier i valgkamper, og i hvilken grad kan strategisk bruk av sosiale medier påvirke politiske holdninger?
- Er vår selvbestemmelse truet av de store teknologiselskapenes bruk av våre data, hvilke former for algoritmisk utnyttelse av personopplysninger er integritetskrenkende, og hvordan kan algoritmer være med å styrke den enkeltes kontroll over egne opplysninger?
- Hva er algoritmisk rettferdighet, under hvilke betingelser og i hvilke sammenhenger er algoritmiske beslutninger legitime, og hvordan bør bruken av algoritmiske beslutninger reguleres?
Undervises av Institutt for informasjons- og medievitenskap og SLATE - The Centre for the Science of Learning & Technology.
DIGI116 - Medical Data Science
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI116
The subject is taught in English.
The subject aims to provide an overview of the field of medical computer science with an emphasis on both the promise and the challenges of developing and using digital technology in the healthcare system, throughout the entire human lifespan - from cradle to grave.
The aim of the course is to give students with different backgrounds and different interests a basis for contributing to the digitization of the healthcare system through research and innovation.
Digitization affects every aspect of life, including medicine. For example, as remote monitoring becomes more and more possible, digitization fundamentally changes how health services are organised.
Despite the promise to save costs and increase efficiency, progress is slow due to the demand for new skills at all levels in the health sector.
The course will make it possible for the students to develop skills and competence to understand the new field of medical computer science.
DIGI117 - Språkteknologi
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI117
“Språkteknologi” (natural language processing) innebærer blant annet teknologien bak ChatGPT og Copilot.
I sin helhet gir emnet en oversikt over moderne språkteknologi som; hva datamaskiner klarer å gjøre av automatiske analyser, hvordan skal vi forstå morderne kunstig intelligente systemer som snakker "norsk" og hvordan datamaskiner prosseserer naturlig språk ("menneskespråk".
Studenten vil også tas med i spørsmål som:
- Hvilke språklige problemer kan vi overlate til datamaskinen?
- Hva slags språklige ressurser finnes, som kan trene de mest moderne og svært data-sultne maskinlæringsalgoritmene?
- Hvordan vil kvaliteten av disse språkdataene påvirke kvaliteten til moderne språkmodeller?
DIGI for eksterne studenter våren 2025
Tilbys for studenter ved:
Fagskulen Vestland og
Høgskulen på Vestlandet (HVL)
Påmelding åpner: 13. januar
Påmeldingsfrist: 20. januar (eksterne studenter)
Timeplan: Se emnebeskrivelser i emneoversikten på denne siden.
Påmelding
Søk opptak på Søknadsweb
Emnepakken DIGI
Universitetet i Bergen er først ut i Norge, og er unik i europeisk sammenheng, med emnepakken DIGI (Digital forståelse, kunnskap og kompetanse).
DIGI-pakken består av to innføringsemner og åtte 2,5 studiepoengsgivende emner i digital forståelse, kunnskap og kompetanse.
Emnene er tilgjengelig for alle studenter ved UiB, uavhengig av hvilket fag man studerer. Fra høsten 2023 er emnene også tilgjengelige for ansatte ved UiB. Våren 2025 er emnene tilgjengelige for studenter fra HVL og Fagskulen Vestland.