Home
New phds

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Ny doktorgrad

Sosialisering og tidlig intervensjon for barn i risiko

Andrea Margarita Baldomir disputerer 13.06.2019 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Children at Risk and Mothering Networks in Buenos Aires, Argentina: Analyses of Socialization and Law-Abiding Practices in Public Early Childhood Intervention.»

Main content

I Buenos Aires, Argentina, utveksler migranter og lokale befolkningsgrupper erfaringer med offentlige barne- og familietjenester. Kulturforskjeller i det flerkulturelle rommet krever at det offentlige tverrfaglige hjelpeapparatet gjør justeringer i sin mangfoldige praksis, for å sikre godt samarbeid med og gi god hjelp til utsatte familier og barn i risiko. Forskningsbaserte teorier og argentinsk lovgivning understreker betydningen av å være sensitiv overfor familiekulturer og gir retningslinjer til hjelpetjenesters praksis i byen og landet.

Studien gir en oversikt over familiers vanlige sosialiseringsstrategier, og offentlige sentraliserte helsetjenesters integreringsstrategier i tidlig intervensjon. Studiens utvalg omfatter sårbare familier, bosatt i Buenos Aires, men opprinnelige fra åtte andre argentinske provinser og elleve land. Studien dokumenterer endringer over tid i sosialisering som flere utsatte familier gjør for å tilpasse seg til et miljø i forandring. Studien viser også endringer i hjelpetjenestenes tilpasning til behov og utfordringer barna og familiene har. Hjelpetjenestene har målsetting om å inkludere familienes og lokalsamfunnets eksisterende ressurser. I en stor del av familiene, sammenfaller sosialiseringsstrategier med anbefalte mål i tidlig intervensjonspraksis overfor barn i risiko.

Studien viser at praksis der familier og fagpersoner samarbeider som partnere i tidlig intervensjonsnettverk, fungerer bedre enn profesjonell sentrert praksis. Beskrevet praksis kan bidra til videre utvikling av det kollektive ansvaret for barn i samfunnet, ved å koble sentraliserte tjenester med familie og kommunale ressurser. Slike tiltak fremmer barne- rettigheter, stimulerer familier til økt deltagelse i lokalmiljøet, og bidrar dermed til utviklingen av både barn og voksne i familiene.  

Personalia

Andrea M. Baldomir er psykolog fra Universitetet i Buenos Aires og lærer fra læringsinstituttet i Lomas de Zamora, Buenos Aires. Hun har erfaring med barne- og familietjenester i flere land.  En av hennes hovedinteresser er tverrfaglig, klinisk arbeid med barn i risiko og sårbare familier. Doktorgradsarbeidet har vært utført ved HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet, UiB. Veiledere har vært Gro Th. Lie, Haldis Haukanes, David Lackland Sam og Ove Skarpenes.