– You look happy, that makes me happy!
Studenter på Master i medie- og interaksjonsdesign, UiB, presenterte syv prototyper for menneske-robot interaksjon innen helse, undervisning, navigasjon og resirkulering.
Main content
– You look happy, that makes me happy! sier roboten ICARE til masterstudent, Ida Charlotte Solvig. Roboten skal være en venn og bidra til å bedre psykisk helse. Den analyserer ansiktsuttrykk og stemmen til brukeren, og tar initiativ til en oppmuntrende samtale.
– Den har litt problemer med å se forskjell på overrasket og glad, sier masterstudent Oda Steinland Haug. For å lage roboten har vi trent opp en maskinlæringsmodell og brukt omlag 50 bilder per følelse for å få nøyaktigheten på et akseptablet ninå. Det er egentlig veldig lite. Egentlig skal en bruke hundretusenvis av bilder, sier Steinland Skaug.
Studentene tar «MIX301: Media Technology: Theory and Development» hvor målet er å utvikle kritisk og kreativ kunnskap om avanserte medieteknologiske konsepter og systemer.
Student Katarina Kroken viser frem sorteringsroboten TRHINE
Medieteknologi og innovasjon
Medie- og interaksjonsdesign handler om å designe og utvikle engasjerende løsninger for nye media.
Studentene konstruerer prototyper og evaluer brukeropplevelse til medieprodusenter og brukere. Dette er en bransjenær utdanning.
– Innovasjonspedagogikk er den sentrale metoden vår. Vi utsetter studenter for stor usikkerhet på en bevisst og planlagt måte. Studentene trenes i å lære og skape under press. Dette forbereder dem på arbeidslivet, sier professor Lars Nyre, leder for MIX301.
– Da studentene startet visste de ikke så mye om roboter. Det bringer usikkerhet, men det kan og være en fordel å være «blanke», sier Fredrik Jensen, faglærer på MIX301-kurset. Studentene har bachelorutdanninger i ulike teknologifag.
Professor og leder av medie- og interaksjonsdesign, Kristine Jørgensen, undersøker en av robotene
– Vi jobbet sammen for å øke kunnskapen vår i felleskap. Vi prøvde å anvende kunnskap om roboter på selskaper gjennom å stille spørsmål som: kan robotene erstatte oppgaver, for eksempel, i arbeidsflyten? Studentene får en grunnleggende forståelse, og er i stand til å utvikle prototyper, sier Jensen.