Veilederutdanning for lærere
Veilederutdanningen retter seg mot deg som er lærer eller skoleleder og ønsker å utvikle deg som veileder. Opptaket for studieåret 2024-2025 er nå avsluttet.
Main content
Veilederutdanning for lærere er et videreutdanningstilbud på masternivå for deg som er lærer eller skoleleder og ønsker mer kompetanse om veiledning av lærerstudenter og nye lærerkolleger. Studiet går på deltid over ett år og består av to emner på til sammen 30 studiepoeng.
Hovedopptak og lokalt suppleringsopptak
Veilederutdanningen inngår i den nasjonale videreutdanningsordningen Kompetanse for kvalitet og hovedopptaket går via skoleeier og Utdanningsdirektoratet.
Etter at hovedopptaket via Utdanningsdirektoratet er gjort vil vi kunne ta opp nye søkere direkte til oss i lokalt suppleringsopptak. Vi tar opp nye søkere så lenge vi har ledige plasser, etter førstemann til møllen prinsippet.
Både hovedopptak og suppleringsopptak er nå avsluttet for studieåret 2024-2025.
Opptakskrav
For å få opptak til Veilederutdanning for lærer i hovedopptaket gjennom Utdanningsdirektoratet må du dokumentere at du fyller følgende opptakskrav:
- Godkjent lærerutdanning
- Har minimum tre års erfaring som lærer
- Er ansatt i skolen
Når du søker på ledige plasser i lokalt suppleringsopptak må du fortsatt dokumentere at du har godkjent lærerutdanning og har min. tre års erfaring som lærer. Dette dokumenterer du med vitnemål fra lærerutdanning samt attest fra nåværende/tidligere arbeidsgiver som viser ansettelse og ansiennitet som lærer. I suppleringsopptaket er det imidlertid ikke et krav at du jobber i skolen akkurat nå og du trenger derfor ikke sende ved dokumentasjon på dette.
Det er ingen studieavgift på Veilederutdanningen. Merk at du som søker plass via suppleringsopptaket ikke kan delta i stipend/vikarordning via Utdanningsdirektoratet.
Les mer om stipend/vikarordningen
Innhold og organisering
Studiet går på deltid over ett studieår og gir 30 studiepoeng, fordelt på to moduler à 15 studiepoeng. Du tar ett fellesemne i høstsemesteret, og kan velge mellom to ulike påbygningsemner i vårsemesteret.
- PED670 Veiledning innenfor lærerprofesjonen (fellesemne)
- PED671 Veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere (valgemne)
- PED672 Kollegaveiledning, skoleutvikling og profesjonsutvikling (valgemne)
Alle tre emnene består av nettundervisning i kombinasjon med studiesamlinger ved UiB og har en tydelig praktisk forankring med utgangspunkt i deltakernes egen praksis som veileder. Undervisningen er lagt opp som nettundervisning i kombinasjon med studiesamlinger ved UiB.
Merk: Du må ta 15+15 studiepoeng for å kvalifisere for veiledningsoppgaver i skolen. Dersom du har 15 studiepoeng innen veiledning fra tidligere vil det være mulig å få innpass for disse, og kun ta en av de valgfrie påbygningsmodulene i vårsemesteret og slik oppnå totalt 30 studiepoeng.
Les mer om kvalifikasjonskrav for veiledning i skolen
Fellesemne: PED 670 Veiledning innenfor lærerprofesjonen
Fellesemnet gir fordypning i sentrale aspekt ved veiledning, og kvalifiserer for veiledning individuelt og i grupper av lærerstudenter, nyutdannede lærere og kolleger. Formålet er å utvikle teoretisk og praktisk innsikt i ulike tilnærminger til veiledning, samt utvikle forståelse for hvordan veiledning kan være et redskap for læring og utvikling. Du lærer blant annet:
- om profesjonsutøverens kvalifisering, utvikling og læring
- om veilederens rolle, oppgaver og ansvar
- å kommunisere og gjøre etiske vurderinger i veiledning
- å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk vurdere kvaliteter ved veiledningsprosesser
- om verktøy i praktisk veiledning
Valgemne 1: PED 671 Veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere
Emnet gir fordypning i veiledning av lærerstudenter i praksis og av nye lærere i skolen. Praksis i lærerutdanning skal være veiledet, og dette emnet gir teoretisk og praktisk innsikt i veiledningskvalitet i møte med lærerstudenter. Dette emnet skal også styrke deltakernes bevissthet om læreres overgang fra utdanning til yrke. I dag skal alle nyutdannede få tilbud om veiledning de to første årene i yrket, og vi går gjennom hva som er særegent i veiledning av nyutdannede lærere. Du lærer blant annet:
- om veiledning som redskap for utvikling og læring i lærerutdanning og i overgang til læreryrket
- om veiledningens tradisjon og egenart
- teoretisk og praktisk problemløsning innenfor veiledningsfeltet
- å gjøre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til veiledningsprosesser for lærerstudenter eller nye lærere
Valgemne 2: PED 672 Kollegaveiledning, skoleutvikling og profesjonsutvikling
Emnet gir fordypning i kollegaveiledning som foregår individuelt og i grupper. Læreplanverket gir føringer om at skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap som videreutvikler praksis. Formålet er å utvikle teoretisk og praktisk innsikt i hvordan veiledning kan være et virkemiddel for skolens og lærerprofesjonens utviklingsprosesser. Du lærer blant annet:
- om kollegaveiledning individuelt og i grupper
- om skolen som lærende organisasjon
- om veiledningens tradisjon og egenart
- teoretisk og praktisk problemløsning innenfor veiledningsfeltet
- å gjøre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til veiledningsprosesser i profesjonsfellesskapet