Fasilitering av innovasjonsprosesser ved bruk av teknologi for en bærekraftig fremtid
Hvordan kan vi jobbe systematisk og tverrfaglig med kreativitet og innovasjon for å løse sammensatte utfordringer innen avfall og renovasjon, eller tilstøtende bransjer? Nettbasert emne over åtte uker. Søknadsfristen er nå gått ut.
Main content
Dette emnet skal gi deg trening i å kartlegge sammensatte utfordringer og jobbe sammen i tverrfaglige team for å finne frem til nye, innovative løsninger på utfordringene. Videre skal du også få de nødvendige ferdighetene for å realisere løsningen gjennom et felles prosjektarbeid.
Emnet har en tverrfaglig tilnærming og tar i bruk teorier og forskning fra ulike felt innen psykologi, organisasjon og ledelse, gjennom bruk av metoder fra systemtenking, kreativ problemløsning og prosjektledelse. Samlet sett vil dette emnet gi deg relevant kompetanse for å bidra inn i kreativ problemløsning og nyskapingsprosesser på arbeidsplassen.
Merk: Emnet har nylig endret navn. Det nye navnet er Fasilitering av innovasjonsprosesser ved bruk av teknologi for en bærekraftig fremtid og dette vil oppdatert på alle nettsider innen kort tid.
Hvem kan søke?
Dette emnet er i utgangspunktet for ansatte innen avfall/renovasjon og tilstøtende bransjer, men verktøyene og metodikken vil være relevant for innovasjons- og utviklingsarbeid også i andre bransjer.
Opptakskrav
Du må ha generell studiekompetanse fra videregående skole. Dersom du er over 25 år og ikke har generell studiekompetanse, vil du i stedet kunne få opptak på bakgrunn av realkompetanse, det vil si at vi vurderer at din samlede yrkeserfaring og eventuell tidligere utdanning kvalifiserer deg for opptak. Det er da ikke nødvendig å dokumentere dette i forbindelse med søknad.
Vi tar opp kvalifiserte søkere etter førstemann til mølla-prinsippet, det vil si etter dato for registrert søknad.
Organisering og undervisning
Emnet er 100% nettbasert og går på deltid over 8 uker via UiBs læringsplattform Mitt UiB. Undervisningen består av nettforelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid.
Emnet er organisert i tre ulike moduler der hver modul går over ca tre uker. I løpet av de tre ukene skal du jobbe med oppgaver og aktiviteter knyttet til modulen, både individuelt og i grupper på 3-7 deltakere.
Modul 1: | Kreativitet |
8. oktober kl. 18.00 - 18.45 | Forelesning i kreativitet (introduksjon) |
10. oktober kl. 18.00 - 18.45 | Forelesning i kreativt samarbeid og gjennomgang av fasemodell i innovasjonsprosess |
Modul 2: | Systemdynamikk |
22. oktober kl. 18.00 - 19.45 | Introduksjon til kurset og forelesning i systemdynamikk |
24. oktober kl. 18.00 - 19.30 | Forelesning i systemdynamikk og mapping |
Modul 3: | Teknologi/AI verktøy |
12. november kl. 18.00 - 18.45 | Forelesning om teknologi/AI verktøy |
Du må fullføre alle delene i hver modul, før du kan gå videre til neste modul. I løpet av studiet skal du jobbe med oppgaver knyttet til et eget dataspill som er utviklet av vår samarbeidspartner Turbotape Games.
Mot slutten av siste modul skal alle studentene jobbe sammen i grupper og utvikle en kort prosjektskisse og et refleksjonsnotat (ca 1500 ord), samt holde en presentasjon av prosjektskissen.
Frister og obligatoriske læringsaktiviteter
25. november: Innlevering av individuelt refleksjonsnotat og av prosjektskissen man har jobbet med i gruppe (skal leveres inn individuelt)
29. november: Gruppepresentasjon av prosjektet som en del av Læringsfestivalen (maks. 10 min. per gruppe)
Eksamen
Emnet er bestått når du har levert og fått godkjent prosjektskissen og refleksjonsnotatet, samt holdt presentasjon av prosjektskissen på siste undervisningsdag 29. november.