Norsk musikkarv
Senter for Griegforskning ved Fakultet for kunst, musikk og design er vertsinstitusjon for 'Norsk musikkarv'. Det er en nasjonal satsing for å bevare og formidle den store kulturarven av musikk etter norske komponister. Oppgaven omfatter vern og digitalisering av notematerialet, kritisk kildeforskning og edisjon av praktiske utgaver til nye framførelser av norsk musikk.
Main content
Formål
Formålet er å sikre at notematerialet til den klassiske norske musikken tas vare på og gjøres tilgjengelig, slik at den i dag og for fremtiden kan spilles av orkestre, ensembler og enkeltmusikere for et størst mulig publikum, nasjonalt og internasjonalt. Notematerialet til verker av eldre norske komponister er med visse unntak i generelt dårlig forfatning og vanskelig å få tak i. Det er bred enighet i musikklivet, i bibliotek og arkiver og i utdannings- og forskningsinstitusjoner om behovet for en omfattende og bredt anlagt innsats for å sikre og tilgjengeliggjøre de kulturskatter som kjente og mindre kjente norske komponister har etterlatt seg.
Gjennom satsingen Norsk musikkarv har det i løpet av få år vokst fram et nytt og vitalt fagmiljø for musikkedisjon. Metoder og prinsipper som er utviklet i pilotprosjektet Johan Svendsens Verker, hr blitt brukt av et titalls musikkeditorer i arbeidet med nye utgaver av musikken til komponister som Johan Svendsen, Ludvig Irgens-Jensen, Fartein Valen, Eyvind Alnæs, Agathe Backer-Grøndahl, Anna Lindeman og Johan Halvorsen. Utgavene blir testet og kvalitetssikret gjennom framføringer både i Norge og utlandet.
Dette arbeidet er basert på den omfattende katalogiseringen og digitaliseringen av musikkmanuskripter som er satt i gang ved Nasjonalbiblioteket. Omtrent 226.000 sider musikkmanuskripter er digitalisert i løpet av det siste årene.
Organisering
Fra 2022 ledes satsningen av Senter for Griegforskning, Fakultet for kunst, musikk og design, UiB. Prosjektleder er Arnulf Mattes.
Initiativtakere i 2008 var MIC Norsk musikkinformasjon, Norsk Komponistforening og Nasjonalbiblioteket. Oppnevnt redaksjonsgruppe (2008): Bjarte Engeset, Elef Nesheim, Øyvind Norheim, Arvid Vollsnes, Svein Bjørkås (leder), Hilde Holbæk-Hanssen (sekretær).
Styringsgruppe (2016-2021): Styringsgruppen er Norsk musikkarvs øverste beslutningsorgan. I denne sitter representanter for alle deltakende institusjoner i prosjektet, samt to eksterne representanter fra musikklivet for øvrig. Styringsgruppa besto (per januar 2016) av Peter Tornquist, leder av styringsgruppa (rektor Norges musikkhøskole), Alexander Refsum Jensenius (instituttleder IMV/UiO), Richard Gjems (seksjonsleder Nasjonalbiblioteket), Bjørn Andor Drage (Universitetet i Tromsø), Jørgen Langdalen (NTNU),
Frode Thorsen (Universitetet i Bergen). Eksterne styringsgruppemedlemmer: Håvard Vegge, orkesteradministrator ved Den Norske Opera & Ballett (Norsk teater-og orkesterforening) og Asbjørn Schaathun (Norsk Komponistforening).
Resultater
Digitale verkkataloger med omfattende bakgrunnsdata om verkene, etter modellen av Nielsen-utgaven ved Kongelig Bibliotek i København: Omfattende registrering i systemet «MermEId»: Svendsen, Valen, Grieg (Grieg Research Guide), Tveitt.
Edisjoner tilgjengelig fra Norsk musikforlag:
- Eivind Groven: Hjalarljod (kritisk utgave v/ Peter Szilvay og Bjarte Engeset)
- Johan Halvorsen: Fiolinkonsert (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Johan Halvorsen: Fiolinkonsert (klaveruttog v/ Helge Evju)
- Eilert Magnus Hægeland: Orgelverker (Fantasi nr. 1, Fantasi nr. 2, Julesuite i gammel stil, Fem orgelstev, Sinfonia Borealis) (kritisk utgave v/ Martha Mikalsen)
- Ludvig Irgens-Jensen: Japanischer Frühling (kritisk utgave v/Jørn Fossheim)
- Anna Lindeman: Sanger (kritisk utgave v/ Ingrid Loe Dalaker)
- Finn Mortensen: Symfoni (Kritisk utgave v/Jørn Fossheim)
- Edmund Neupert: Overture (kritisk utgave v/ Andrew Adams)
- Johan Svendsen: Andante funèbre (orkesterversjonen) (kritisk utgave v/ Elly Bruunshuus Petersen )
- Johan Svendsen: Andante sostenuto av Franz Schubert (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Arrangementer for strykeorkester (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Caprice (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Cellokonsert i D-dur, op. 7 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Johan Svendsen: Cellokonsert i D-dur, op. 7 (Piano score)
- Johan Svendsen: Festpolonese, op. 12 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Festmarsj (Due) (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Fiolinkonsert i A-dur, op. 6 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Johan Svendsen: Fiolinkonsert i A-dur, op. 6 (Piano score)
- Johan Svendsen: Karneval i Paris, op. 9 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Norsk Kunstnerkarneval, op. 14 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Norsk Springdans (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Norske rapsodier (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Originalverker for strykeorkester (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Persisk dans (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Polonese, op. 28 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Prélude (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Romeo og Julie, op. 18 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Johan Svendsen: Romanse, op. 26 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Sigurd Slembe, op 8 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Strykekvartett i a-moll, op. 1 (kritisk utgave v/ Barbara Cipollone)
- Johan Svendsen: Strykekvintett i C-dur, op. 5 (kritisk utgave v/ Audun Sannes Jonassen)
- Johan Svendsen: Strykeoktett, op. 3 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Johan Svendsen: Symfoni nr. 1 i D-dur, op. 4 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Johan Svendsen: Symfoni nr. 2 i B-dur, op. 15 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Johan Svendsen:Sæterjentens Søndag av Ole Bull (Fiolin og strykeorkester) (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Sørgemarsj, op. 10 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Sørgemarsj av J.P.E. Hartmann (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Träume av Richard Wagner (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Verker for kor a capella (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Wergelandkantate, op. 25 (kritisk utgave v/ Jørn Fossheim og Bjarte Engeset)
- Johan Svendsen: Zorahayda, op. 11 (kritisk utgave v/ Morten Christophersen)
- Fartein Valen: Nenia for orkester, op. 18 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset)
- Fartein Valen: La Isla de las Calmas for orkester, op. 21 (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset)
PRELIMINÆRE UTGAVER SOM ER TILGJENGELIGE PER DATO: - Fartein Valen: Ave Maria (kritisk utgave v/ Thomas Erma Møller)
- Johan Svendsen: Klingenberg-salon-polka (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Franz Liszt: Ungarsk rapsodi nr. 2, orkestrert av Johan Svendsen (kritisk utgave v/ Bjarte Engeset & Jørn Fossheim)
- Otto Winter-Hjelm: Symfoni 1, (praktisk utgave v/ Jørn Fossheim)
- Otto Winter-Hjelm: Symfoni 2, (praktisk utgave v/ Jørn Fossheim)
Bakgrunn
Bakgrunnen for etableringen av Norsk musikkarv i 2010 var en økende frustrasjon over tilstanden for notematerialet i den norske musikkarven. Det var bred enighet – både blant utøverne, i biblioteker og arkiver, og i utdannings- og forskningsinstitusjonene – om at det var nødvendig med en omfattende og bredt anlagt innsats for å sikre og tilgjengeliggjøre musikken som kjente og mindre kjente norske komponister har etterlatt seg.
Mange verker foreligger kun i manuskript og i til dels vanskelig lesbar håndskrift. I blant er den fysiske tilstanden til notematerialet dårlig som følge av lagring under ugunstige forhold. Papir går i oppløsning. Noteskrift blekner og forsvinner. Mange originalmanuskripter er medtatte etter å ha vært i bruk til innstudering og framføring. Også eldre notetrykk, om de fortsatt er å få tak i, inneholder ofte feil og uklarheter. Når notene er ufullstendige og tvetydige, må verkene editeres for at de i det hele tatt skal kunne framføres.
Dirigenter og utøvere har i mange år slitt med et utilstrekkelig notemateriale for i det minste å få formidlet noen av de glemte perlene. Interesse fra utlandet har man ofte ikke kunnet imøtekomme. Til nød kan man forvente at norske musikere er villige til å strekke seg for å holde liv i viktige verker fra den norske musikkarven, men å promotere musikk med dårlig materiale overfor utenlandske utøvere er nytteløst.