Home
Graduate School of Clinical and Developmental Psychology

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Main content

Studiepoeng

3

 

Undervisningssemester

Vår og høst (2 kursdager vår, 2 kursdager høst)

 

Språk

Norsk/svensk

 

Mål og innhold:

Etter å ha gjennomgått kurset forventes kandidaten å kunne:

• Anvende design og metode i psykoterapiforskning

• Anvende kvantitative og/eller kvalitativa metoder for psykoterapiforskning

• Kritisk granske forskningsartikler og skatta metodologisk stringens

 

Krav til forkunnskaper

Kandidatene må ha forkunnskaper tilsvarende det som blir gitt gjennom professionsstudiets kurs i klinisk psykologi og forskningsmetodikk.

 

Anbefalte forkunnskaper

Professionsstudiet i psykologi, samt å oppfylle kravene til opptak til Ph.D. programmet. 

 

Undervisning og omfang

Undervisningen vil skje i seminarform kl. 9.00-16.00 over 4 dagar (2 kursdager vår, 2 kursdager høst).

Forelesning og klassromsdiskusjon. Grupparbeid med gransking av artikler. Forelesningsdelen av seminaret vil anvende Power Point presentasjoner, og det vil bli delt ut hand-outs. Pensumlitteraturen framgår av beskrivelse av de fire undervisningsdagene nedenfor.

 

Tema:

Dag 1: Att dra valida slutsatser (intern, extern, begrepps- och statistiskt validitet)
(1-5) Källor till artefakter och bias, Val av forskningsproblem 

Dag 2: Experimentella gruppdesigner, kontroll- och jämförelsegrupper, Att mäta  
(6-10) den experimentella manipulationen, Observationsforskning, Single-case designer.  

Dag 3: Evaluering av kliniskt arbete, Mätmetoder och evaluering av behandlingar
(11, 13-16) Statistiska analysmetoder, Tolkning av data.  

Dag 4: Meta-analys: Metodik, fördelar och nackdelar.
Effectivenessforskning.
Kritisk granskning av effektforskningsartiklar. 

Siffrorna inom parantes dag 1-3 hänför sig till kapitel i Kazdins bok. Dag 4: Andersson, artiklar.

 

Obligatoriske aktiviteter

Kandidaten vil etter dag 3 i et skriftlig essay anvende forskningsmetodikken på ulike psykoterapeutiska problemstillinger, og etter dag 4 anvende en bedømningsskala for granskning av metodikken i ulike psykoterapiforskningsartikler.

 

Vurdering

Skriftlige individuelle essays som viser om kandidaten kan:

a) anvende forskningsmetodikken på ulike psykoterapeutiske problemstillinger

b) systematisk og kritisk granske forskning fra ulika psykoterapier (artikler)

 

Karakterskala

Bestått / ikke bestått

 

Evaluering

Kurset vil evalueres i etterkant.

 

Kurslitteratur:

Andersson. G. (2003), Metaanalys. Lund: Studentlitteratur (113 sidor), paperback.

Kazdin, A. (2003). Research design in clinical psychology, 4th ed. Boston: Allyn & Bacon, (468 sidor), paperback.

Artiklar enligt kursledarens anvisningar.

 

Kursholder/foreleser:

Lars-Göran Öst, Ph.D, Professor i klinisk psykologi, Stockholms universitet og Professor II i klinisk psykologi, Universitetet i Bergen.

 

Kurskoordinator

Professor Odd Havik, Institutt for klinisk psykologi

 

Administrativ kontaktperson