Home
Social Insurance and labour economics

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Kronikk

Like barn leker best?

Svake elever gjør ikke klasses flinke elever svakere. Det viser forskning lagt frem i førsteamanuensis Katrine V. Løkens siste kronikk i Bergens Tidende.

Barn med refleksvest på Torgalmenningen
Photo:
Emil W. Breistein

Main content

En generell tendens i Oslo og Bergen er at klassene ofte er sammensatt av barn med relativt lik bakgrunn. Er det slik at like barn leker best?

 

I en kronikk i Bergens Tidendes spalte «Økonomi på torsdag» tar førsteamanuensis Katrine V. Løken for seg dette temaet, og legger frem forskning på området fra India.

 

Et av funnene er at flinke elever faktisk blir mer generøse og mindre diskriminerende av å få svakere elever i klassen.

 

– India har åpenbart en veldig annerledes kultur enn Norge, så vi trenger å evaluere fritt skolevalg i Norge med lignende metoder om vi ønsker å trekke konklusjoner også for våre forhold, konkluderer Løken.

 

Les kronikken "Like barn leker best?".