Hjem
Historie
Emner

Temaomtale HIS116

Fordjuping i nyere historie

Aktivister fra den danske miljøbevægelse  NOAH på Kvæsthusbroen i København den 29. maj 1972. Aktivisterne er med  skib på vej til Stockholm for at deltage i aktiviteter i forbindelse med  FN's første miljøkonference. Foto: Niels Juul Busch
Foto/ill.:
Aktivister fra den danske miljøbevægelse NOAH på Kvæsthusbroen i København den 29. maj 1972. Aktivisterne er med skib på vej til Stockholm for at deltage i aktiviteter i forbindelse med FN's første miljøkonference. Foto: Niels Juul Busch

Hovedinnhold

Du har valget mellom ulike tema i HIS116, men du kan velge bare ett. Høsten 2024 kan du velge mellom følgende tema:

Tema 7: Industrialisering: En verden i endring, 1750–1914

Ansvarlig: Anders Fylling

Dette temaet gir et overblikk over sentrale årsaker til, og konsekvenser av, det historiske fenomenet som omtales som den industrielle revolusjon. Studentene vil få kunnskap om sentrale debatter knyttet til årsaker til at den industrielle revolusjon startet i England. Vi skal også se på hvordan industrialisering tok form i andre land i Europa. Samtidig vil perspektiver på ikke-vestlige industrialiseringsprosesser nyansere inntrykket av at den industrielle revolusjonen var et utelukkende vestlig fenomen.  

Temaet vil gjøre deg kjent med noen sentrale konsekvenser av den industrielle revolusjon. Gjennom dype politiske, økonomiske, sosiale og materielle endringer, ble menneskers liv radikalt endret. Perioden omtales blant annet av flere som hvor en markant kan se at et skille mellom kjønnene utviklet seg, med kvinnen i hjemmet og mannen i arbeid. Men vi skal se hvordan kvinnelig eierskap og entreprenørskap ikke var et uvanlig fenomen. Hvordan artet de øvrige endringene seg? Hvilke positive og negative konsekvenser fikk det for samfunnet som helhet?  

Temaet vil også undersøke noen konsekvenser industrialiseringen fikk for miljøet. Utnyttelse av naturressurser var sentral for mye av utviklingen vi skal undersøke. Hvordan kunne for eksempel utnyttelsen av vann beskrive fremveksten av industrialisering i England, samt forklare den manglende utviklingen andre steder? Samtidig fikk utnyttelsen uante konsekvenser, da den skapte en ny hverdag som formet samfunnet, menneskers liv og naturen. Hvordan vokste det frem en miljøbevissthet i samfunnet og hvordan resulterte dette i en forståelse av naturvern? 

Temaet er bygget opp med innledende forelesninger som følger en kronologisk struktur. Disse tar for seg årsakssammenhenger til den industrielle revolusjonens utvikling i England, men også i Europa og ikke-vestlige land. I tillegg vil det bli avholdt seminar som følger en mer tematisk struktur knyttet opp til forelesningene.  

Tema 8: The Cold War Then and Now

Ansvarlig: Elena Kochetkova

The Cold War is a widely circulated historical term often used to describe the present-day situation in the world. However, how well do we know the historical Cold War? This course will demonstrate that the Cold War is not a merely chronological context, but an epistemological framework essential for interpreting post-1945 history. We will depart from researching competing historiographical accounts of the Cold War. This is to introduce students to the basics of the Cold War while allowing them to keep a critical distance from stereotypes and myths about the past. In its core, this course examines the Cold War as a period of both tensions and cooperation across the Iron Curtain from 1946 to 1991 and discusses a vast array of historical episodes. At the end, it extends the legacy of the Cold War to the present-day global and regional crises.  

While considering traditional and novel approaches, we will treat the Cold War as a global phenomenon which defined political (broadly interpreted), economic, environmental, and cultural histories in the East and West. Uncovering versatile dimensions of the Cold War, we will trace unique biographies of various actors from institutions to individuals, from officials to civilians, from politicians to tourists.   

Also, overcoming dominant understanding of the Cold War as exclusively a political rivalry, we will discuss such themes as technological and cultural modernity; economic competition; decolonization and technological aid to what was then called the Third World; technology transfers and encounters of small actors; and imagining the Other. Such research perspectives will enable us to examine trajectories of communism and capitalism in different parts of the globe while revealing international tensions and cooperation.   

Upon completion of the course, the students will have a firm knowledge of the period and a full-fledged understanding of manifold historical approaches. Additionally, they will gain a set of skills to reflect on the past when critically discussing episodes of the current development.   

Ultimately, students will master skills of critical reading, in-class discussions, and small project research. The course does not require any prerequisite except your own interest.