Pågående forskningsprosjekter
Vi i forskningsgruppen BLI holder på med varierte prosjekter med tilknytning til barnevern, helse- og velferdstjenester sett fra brukeres og praktikeres perspektiver. Flerkulturelt barnevern er et særlig satsningsområde.
Hovedinnhold
Ph.d.-prosjekter
Ettervern for unge med krysskulturell oppvekst – fungerer det?
Nawar Sayyad- prosjektperiode 2022-2026
I dette doktorgradsstudiet, er jeg opptatt av å undersøke hvordan ettervernet for unge med en krysskulturell oppvekst, fungerer. Jeg er opptatt av hvilken hjelp de får, hva de selv mener er viktig og hvor nyttig de opplever at denne hjelpen er. Videre, undersøker jeg i hvilken grad unge voksne har fått medvirke i utformingen av deres ettervernsplan. Målet er å få frem behov og ønsker som denne gruppen har, og å utarbeide kunnskapsbaserte anbefalinger til profesjonelle hjelpere fra de unge selv sitt perspektiv. I doktorgradsstudiet, tilrettelegger jeg også for medvirkning av unge voksne i barnevernet, profesjonelle hjelpere og eksperter med brukererfaring.
The Convention on the Rights of the Child, the European Convention on Human Rights, and The European Court of Human Rights - International law and jurisprudence, and the Norwegian response
Trond Helland- prosjektperiode 2021-2023
Prosjektbeskrivelse
Samvær etter omsorgsovertakelser
Helle Karina Johansen- prosjektperiode 2022-2026
I doktorgradsprosjektet "Samvær etter omsorgsovertakelse" fokuseres det på Norges gjentatte menneskerettighetsbrudd i barnevernssaker, spesielt knyttet til tidlige beslutninger om langvarig plassering og dets påvirkning på biologiske foreldres samvær. Dette har utløst reformer i norsk barnevern, men mangler empirisk dokumentasjon. Prosjektet analyserer fylkesnemndsvedtak fra 2008, 2018 og 2021 ved hjelp av Nvivo og R-programmet. Forskningsprosjektet samarbeider med BARN-NEMND prosjektet ved Center for Research on Discretion and Paternalism, og tar sikte på å gi innsikt i samværsspørsmål i barnevernssaker. Prosjektets resultater vil være av nasjonal interesse for beslutningstakere, akademikere og allmennheten, og vil belyse endringer i samvær over tid og hensyn som vurderes.
Prevention of Child Sexual Abuse
Agatha Chronos- prosjektperiode 2022-2025
Doktorgradsprosjektet er en del av Prevent and Protect through Support (2PS) som er et EU-finansiert prosjekt (2022-2025). Prosjektet 2PS tar sikte på å forhindre seksuelle overgrep mot barn gjennom å forebygge handlinger. 2PS tilbyr et paradigmeskifte i tilnærmingen til å takle seksuelle overgrep og utnyttelse av barn over hele Europa. Dette prosjektet vil føre til bedre forståelse av hva som fører til skadelig atferd, informere og utdanne personer som frykter de kan krenke barn om støttetjenester og rehabiliteringstilbud de har og dele beste praksis for veiledning, terapi og behandlingsmetoder med viktige interessenter.
Forskningsprosjekter
Utsatte unge møte med velferdstjenester
Førsteamanuensis Olin B. Oldeide
Dette er eit forskningsprosjekt i kjølvatnet av doktorgradsprosjetket: Local drug prevention: From policy to practice. I samarbeid med ein masterstudent har vi gjennomført ytterligere fokusgrupper med ungdommer i utekontakten om deira opplevingar i møte med velferdstjenester.
Forskningsprosjektet omhandlar om å gje verdifull innsikt i korleis ungdom opplev møtet og samspelet mellom ulike velferdstjenester for å sette søkelys på viktigheten av koordinerte tenester for utsette unge. Prosjektet har ein helsefremmande orientering og nyttar teoriar som Salutogense, Positive Youth Development og Empowerment.
Rusforebyggende arbeid
Førsteamanuensis Olin B. Oldeide
I dette tverrfaglige prosjektet kombinerer vi fagområdene pedagogikk, barnevern og helsefremmende arbeid i møte med rusforebyggende arbeid. I prosjektet samarbeider forskere fra institutt for pedagogikk og forskere fra Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) for å utforske teoretiske tilnærminger til rusforebyggende arbeid og lokale praksiser.
Arbeidet er inspirert av verker til Foucalt og bruker en kvalitativ tilnærming. I dette prosjektet har vi blant annet undersøkt de rusforebyggende diskursene som preger samfunnsdebatten gjennom diskursanalyser av nyhetsoppslag.
I prosjektet har vi også masterstudenter bistått prosjektet ved å intervjue lærere og miljøterapeuter i norsk ungdomsskole for å forstå ulike profesjoners praksiser i det rusforebyggende arbeidet. Samarbeidende forskere: Øivind Wiik Halvorsen og Liv Eide, Institutt for pedagogikk (IPED).
Protect and Prevent through Support (2PS)
Førsteamanuensis Sara Jahnke
I oktober 2022 startet prosjektet Protect and Prevent through Support (2PS), som samler 20 partnere fra 14 ulike land for å arbeide med forebygging av seksuelle overgrep mot barn. 2PS er et Horisont Europa-finansiert prosjekt som setter forebygging i høysetet, slik at skade på barn forhindres før det skjer. 2PS innebærer et paradigmeskifte i tilnærmingen til arbeidet mot seksuelt misbruk og seksuell utnyttelse av barn i Europa. Sammen med ledende globale aktører har vi forpliktet oss til å legge grunnlaget for en ny, helhetlig modus operandi som utfyller de reaktive tilnærmingene som brukes i dag, og som setter forebyggende tiltak i høysetet.
2PS endelige mål er å beskytte barn, og dette kan oppnås ved å møte støttebehovene til personer som frykter at de kan begå overgrep mot barn, og tilby dem alternative veier. Førsteamanuensis Sara Jahnke (leder for arbeidspakken) og ph.d.-kandidat Agatha Chronos bidrar med å sammenfatte tidligere forskning om de forebyggende og psykiske helsebehovene til personer som er seksuelt tiltrukket av barn, og utvikle en nettbasert intervensjon for å informere om behandlingsmuligheter for personer som er seksuelt tiltrukket av barn.
Hjem og (dis)kontinuitet: Fosterhjem for barn med migrasjonsbakgrunn (HoMi)
Forskere: Førsteamanuensis Raquel Herrero Arias, førsteamanuensis Marte Knag Fylkesnes, førsteamanuensis Ragnhild Hollekim og Ph.d kandidat Eirinn Hesvik Ljones
Forskningsprosjektet utforsker hvordan fosterhjem som tiltak ivaretar barn med migrasjonsbakgrunn sine behov, både når det gjelder livskvalitet og deltakelsesmuligheter. For å oppnå dette, a) analysere politiske dokumenter i seks europeiske land (WP1), b) profesjonell praksis og beslutninger i Norge og Sverige (WP2), c) barn og fosterforeldre sine erfaringer i Norge og Sverige (WP3) og d) implikasjoner for teori og praksis. HoMI er finansiert av Norges forskningsråd.
Raquel jobber med WP2, hvor vi gjennomførte fokusgruppe med barnevernsarbeidere og forsket på hvilke perspektiver de har på den rollen barnas kulturelle, etniske og religiøse bakgrunn spiller når barna matches med fosterforeldrene, og hvordan de mener at man kan legge til rette for kontinuitet. Tema Raquel er særlig opptatt av er hvordan religiøs tilknytning vektlegges i beslutninger.
Marte og Ragnhild jobber med WP3 hvor vi intervjuer barn og fosterforeldre om deres erfaringer med å skape et felles hjem. Vi bruker fotoøvelser for å få frem barna sine perspektiver. Tema vi er særlig opptatt av er: språkets betydningen for barn sin opplevelse av hjem, relasjonen til familie og nettverk samt hvordan vi kan fremme barn sin deltakelse gjennom valg av forskningsmetodikk.
Eirinn er stipendiat ved RKBU vest/ HVL. Hennes prosjekt handler om hvordan kontakt- og samværsordninger med familie kan støtte barn med migrasjonsbakgrunn sine tilhørighets- og identitetsprosesser i fosterhjem. Hun er tilknyttet HoMi prosjektet, men har også egen finansiering fra Stiftelsen Damm. Lenke til prosjektsiden: https://www.norceresearch.no/prosjekter/samvaer-og-kontinuitet-for-barn-med-migrasjonsbakgrunn-i-fosterhjem.-en-studie-av-barn-og-foreldre-sine-erfaringer
I prosjektet samarbeider vi med kolleger lokalt (HVL) og internasjonalt (for eksempel Universitetet i Gøteborg og Linneuniversitetet). For mer informasjon, se vår nettside eller ta kontakt med oss.
Drawing Together. Relational wellbeing in the lives of young refugees in Norway, Finland and Scotland
Forskere: førsteamanuensis Marte Knag Fylkesnes
I dette prosjektet undersøker vi hvilke muligheter unge flyktninger har til å skape sosiale nettverk og livskvalitet («relational wellbeing»), i Finland, Norge og Skottland. Vi spør: Hvordan utvikles relasjonell livskvalitet over tid, i ulike kulturelle og politiske kontekster?
Vi følger vi den samme gruppen unge voksne, gjennom tre år. Vi utforsker hvordan unge beskriver og illustrerer sine nettverk og viktige relasjoner, og intervjuer personer som de opplever har vært viktige for dem.
For å få frem nyanserte fortellinger jobber vi med kreative forskningsmetodikker. Sammen med kunstterapeuter og billedkunstnere lage collager som reflekterer relasjonell livskvalitet i dag, i barndommen og ønsker for fremtiden. I oktober 2023 hadde vi utstilling i Bergen, på Kunstgarasjen.
Prosjektet ledes av Professor Ravi Kohli, University av Bedfordshire, driftes lokalt av NORCE og er finansiert av NORDFORSK. UiB og HVL er viktige samarbeidspartnere.
Les mer om prosjektet
NORPA (Nordic Parenting)
Førsteamanuenisis Raquel Herrero Arias
NORPA vil arrangere workshop-rekker på Island, Norge, og Sverige med målet å fremme tverrfaglig vitenskapelig kunnskap om foreldreskap i de nordiske landene. Vi har et komparativt og tverrfaglig fokus på diskurser om foreldreskap som fremmes i nordiske velferdsstater og hvordan de rammer inn folks erfaringer. Vi setter søkelys på «ikke-normativt» foreldreskap og de kjønnede og heteronormative ideene som ligger til grunn for politikken i nordisk foreldreskap. Workshopene er organisert rundt spesifikke temaer: Institusjonelle diskurser og kulturell kontekst til foreldreskap i de nordiske landene; Foreldres erfaringer og opplevelser; og Foreldreskap i fremtiden.
Refugee Resilience
Førsteamanuensis Ragnhild Hollekim
Prosjektet ble startet i 2016 som en tverrfaglig prosjektgruppe med representanter fra forskningsgruppene BLI og MCVenues ved Hemil-senteret. Senere er SIPA gruppen også blitt med. Prosjektet ledes av førsteamanuensis Ragnhild Hollekim.
I forbindelse med prosjektet er det blitt etablert et større nettverk med representanter fra praksisfeltet i to kommuner (Voss og Bergen), frivillig sektor (Røde Kors, EMPO), og andre akademiske/forskningsinstitusjoner som Høgskolen på Vestlandet, Høgskolen i Sør-Øst Norge og Institutt for samfunnsforskning. Den internasjonale delen av nettverket består nå av samarbeidspartnere fra Stirling University (Skottland), Western Washington University (USA), University College London (UK) og University College Rotterdam (Nederland).
I 2017 gjennomførte vi et pilotprosjekt for å utforske hva kultur betyr når unge og unge voksne flyktninger og asylsøkere skal tilpasse seg ett nytt liv i Norge. Vi bygger nå videre på dette pilotprosjektet, og skal se nærmere på overgangen fra ulike organiserte omsorgs- og oppfølgingstilbud til det å stå på egne ben for denne gruppen unge voksne. Det er søkt Norsk forskningsråd om midler.