Forskergruppe for hånd-, ankel- og småkirurgi

Prosjektgrupper i Hånd-, Ankel- og Småkirurgi

• Hånd- og håndrotskader

Doktoravhandlingen: Wrist injuries with normal X-rays. Torbjørn Hiis Bergh 04.04.14 Doktoravhandlingen inkluderer artiklene "A new definition of a wrist sprain necessaru after findings in a prospective MRI study, 2012", "Clinical Scaphoid Score (CSS) to identify scaphoid fracture with MRI in patients with normal X-ray after a wrist trauma, 2013" og "Cost analysis and usefulness of acute MRI versus two weeks of cast immobilization of clinically suspected scaphoid fractures 2014"

"Ganglion of the wrist - induced or incidental?" Funn etter klinisk kontroll og MR vurdering av hender til pasienter med påviste ganglion (Lars Atle Soldal)

TFCC-lesjoner i håndleddsskader der røntgen er normalt (Njål Kleven)

Scaphoidregister ved Bergen Legevakt, et pilotprosjekt før oppstart av et nasjonalt scaphoidregister (Ørjan Sørnes, Eivind Strandenes)

Radiusfraktur og effekt av low level laserterapi (Humaira Sæbø, Jan Magnus Bjordal)

Randomisert operativ behandling av distale radiusfrakturer hos pasienter under 70 år (Trine Ludvigsen)

Randomisert operativ versus konservativ behandling av distale radiusfrakturer hos pasienter over 70 år (Rakel Gudmundsdottir).

• Sårskader

"Bør traumatiske hudsår lukkes innen 8 timer?" En oversiktsartikkel av Knut Steen om tidsaspekter ved primær sårlukking, 2014

"Sårinfeksjoner på legevakt". Den første norske undersøkelsen av infeksjoner i sårskader suturert på legevakt av Christina Brudvik, Hina Tariq, SV Bernardshaw og Knut Steen.

"Konsekvenser av lette sårinfeksjoner i suturerte sårskader behandlet på legevakt". Kosmetiske eller funksjonelle forskjeller i sårskader med og uten infeksjon, basert på en studentoppgave (Cecilie Leira, Christina Brudvik)

"Etterbehandling av nedgrodde tånegler" - en vurdering av effekt av ulike såpebehandlinger eller ingen behandling etter kant-reseksjoner av tånegler (Liv Helene Dolva Sagedal, Kristin Michelet, Christina Brudvik, SV Bernardshaw).

Brannskader i Bergen (Christina Brudvik, Eli Hoem, Brita Luggenes, Hallvard Vindenes)

• Smertebehandling ved skader

Smerter hos barn på legevakt og smerteevaluering.  Kartlegging av diagnostikk og behandling. En undersøkelse med validering av smertevurdering hos lege, foreldre og barnet selv vha VAS (Svein-denis Moutte, Christina Brudvik og Tone Morken, Nklm)

Presentasjon av behandling av smerter hos barn på legevakt på seminar/kurs i Oslo juni 2014, foredrag ved Svein denis Moutte og kursledelse ved Henrik Irgens og Christina Brudvik

Akutt smertebehandling av barn med skader. Oversiktsartikkel i forbindelse med behov for endretet prosedyrer og utarbeidelse av nye nasjonale retningslinjer. Samarbeid med nasjonalt kompetansenettverk for legemidler til barn.

• Ankelforstuing og ankelbrudd

Diagnostikk og konservativ bruddbehandling i allmennpraksis. Stein Vabo (Knut Steen, Christina Brudvik, Tone Morken)

• Fysisk vold og mishandling

Doktoravhandlingen: Vold i et bysamfunn, sett fra et legevaktsperspektiv. Knut Steen 2005

Frakturer hos barn under 2 år på Bergen legevakt - med spesielt fokus på metafysefrakturer. (Karen Rosendahl, Kjersti Forseth, Ramona Gjøseter, Christina Brudvik. Ble presentert som studentoppgave på norsk radiologisk kongress i Bergen i 2013. Studiemateriale utvides nå av legestudent Andreas Nøttveit for å danne grunnlag for en artikkel basert på et større bruddmateriale).

Utarbeidelse av nasjonale retningslinjer for håndtering av mistenkt barnemishandling i primærhelsetjenesten - sett fra legevaktsiden. (nasjonalt kompetansesenter for vold og traumatisk stress, Nkvts, Mia Myhre, Christina Brudvik 2014/15)

Vold i nære relasjoner (Eivind Damsgaard, Livskrisehjelpen i Bergen Kommune)

• Skaderegistrering og skadeforebygging

Doktoravhandlingen: Barneulykker i Bergen. Christina Brudvik, 2006

Skaderegistreringer av frakturer hos barn, skader pga småhjul-utstyr (løperhjul, skateboard, rollerblades), sykkel, fotball, trampoline, snowboard.

Trygge lokalsamfunn (Safe Community, WHO). Presentasjon av skadepanorama hos barn (Christina Brudvik) på internasjonal kongress i Harstad våren 2014

Doktoravhandlingen: Radiusfrakturer og osteoporose hos pasienter over 50 år . Jannike Øyen 2011 (veiledere: Clara Gram Gjesdal, Christina Brudvik, Leiv Hove)