Forskargruppa POTENT – Post-Truth English Teaching
Text-based English Language Learning (TELL)

Ny forskning på multimodale tekster i engelskundervisningen

Nyutgivelsen 'Multimodality in English Language Learning' formidler forskningsbasert kunnskap om bruk, produksjon og vurdering av multimodale tekster i undervisning og læring av engelsk. — Boken vil være nyttig for forskere, lærere, studenter og lærerutdannere innenfor språk, tekst og multimodalitet, sier førsteamanuensis ved Institutt for fremmedspråk, Sigrid Ørevik, som er medredaktør og medforfatter av antologien.

Four students holding signs in different shapes
Den nye boken Multimodality in English Language Learning presenterer empirisk forskning fra ulike utdanningsnivå fordelt på fem kontinenter. Boken er blant annet redigert av fagdidaktiker og førsteamanuensis ved Institutt for fremmedspråk, Sigrid Ørevik.
Colourbox

— Kapitlene i boken viser eksempler fra områder relatert til didaktikk, litteratur, kultur, tekstproduksjon, vurdering og læreplanutvikling i engelskfaget, med multimodal sosialsemiotikk og systemisk-funksjonell lingvistikk som teoretisk grunnlag, sier førsteamanuensis ved Institutt for fremmedspråk, Sigrid Ørevik, om den nyutgitte Routledge-antologien Multimodality in English Language Learning, hvor hun er både er medredaktør og medforfatter.

Portrett av Sigrid Ørevik

Sigrid Ørevik er førsteamanuensis ved Institutt for fremmedpsråk, er med-redaktør av nyutgivelsen. — Boken vil være nyttig for forskere, lærere, studenter og lærerutdannere innenfor språk, tekst og multimodalitet, sier Ørevik. Multimodalitet og vurdering i engelskfaget er hennes forskningsfelt.

UiB

Ørevik har redigert antologien sammen med Sophia Diamantopolou fra University College London. Begge tilhører forskergruppen Text-based English Language Learning (TELL), som ledes fra Institutt for fremmedspråk ved Universitetet i Bergen. Antologien har mottatt publiseringsstøtte fra instituttet.

Multimodalitet og vurdering i engelskfaget er Øreviks forskningsfelt. I sitt kapittel i antologien, Developing an assessment framework for multimodal text production in the EAL classroom: The case of persuasive posters, presenterer hun et rammeverk som kan brukes for å vurdere multimodale sjangre i språkfag:

— Retningslinjer for vurdering av tekster i språkfag fokuserer generelt på muntlig og skriftlig språkproduksjon og anerkjenner sjelden andre modaliteter i meningsskaping og kommunikasjon. Dette kapittelet viser eksempler på multimodale argumenterende plakater skapt av elever på videregående skole og presenterer et forslag til rammeverk for vurdering av denne multimodale sjangeren, forklarer Ørevik.

Multimodale tekster inviterer elever til å flere og mer komplekse valg

Professor i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for fremmedspråk, Aud Solbjørg Skulstad, har bidratt med kapittelet Theoretical perspectives on choice in multimodal text production and consequences for EAL task design til nyutgivelsen.

Portrett av Aud Solbjørg Skulstad

Professor i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for fremmedspråk, Aud Solbjørg Skulstad, har bidratt med ett kapittel i antologien. Et viktig utgangspunkt for Skulstads kapittel er at tekstproduksjon først og fremst er en prosess som består av en rekke valg. Valgmulighetene har økt drastisk både når det gjelder antall og typer på grunn av bruk av ny teknologi, Web 2.0, og fremveksten av nye og hybride sjangre.

Privat

— I tillegg til å diskutere valg ut fra et teoretisk perspektiv ser kapittelet nærmere på hvordan oppgaver i lærebøker i engelsk er formulert med tanke på valgmuligheter de gir elevene. Kapittelet hevder at for å kunne designe oppgaver som fører til hensiktsmessig produksjon av multimodale tekster må man først erkjenne at ordlyden i slike oppgaver innbefatter både hindre og muligheter for å øve seg i å gjøre den type valg som inngår i produksjon av multimodale tekster, forklarer Skulstad.

I tillegg til Skulstads bidrag, inneholder antologien kapitler fra to andre norske TELL-forskere. Førsteamanuensis Anja Bakken ved Nord Universitet har skrevet kapittelet Introducing critical literacy and multimodal perspectives into film pedagogies for the EAL classroom.

Førstelektor ved Høgskolen på Vestlandet, Hege Emma Rimmereide, har skrevet kapittelet Graphic novels in the EAL classroom: a pedagogical approach based on multimodal and intercultural understandings.