Psykoterapiforskning
PhD kurs
Hovedinnhold
Studiepoeng
3
Undervisningssemester
Vår og høst (2 kursdager vår, 2 kursdager høst)
Språk
Norsk/svensk
Mål og innhold:
Etter å ha gjennomgått kurset forventes kandidaten å kunne:
• Anvende design og metode i psykoterapiforskning
• Anvende kvantitative og/eller kvalitativa metoder for psykoterapiforskning
• Kritisk granske forskningsartikler og skatta metodologisk stringens
Krav til forkunnskaper
Kandidatene må ha forkunnskaper tilsvarende det som blir gitt gjennom professionsstudiets kurs i klinisk psykologi og forskningsmetodikk.
Anbefalte forkunnskaper
Professionsstudiet i psykologi, samt å oppfylle kravene til opptak til Ph.D. programmet.
Undervisning og omfang
Undervisningen vil skje i seminarform kl. 9.00-16.00 over 4 dagar (2 kursdager vår, 2 kursdager høst).
Forelesning og klassromsdiskusjon. Grupparbeid med gransking av artikler. Forelesningsdelen av seminaret vil anvende Power Point presentasjoner, og det vil bli delt ut hand-outs. Pensumlitteraturen framgår av beskrivelse av de fire undervisningsdagene nedenfor.
Tema:
Dag 1: Att dra valida slutsatser (intern, extern, begrepps- och statistiskt validitet)
(1-5) Källor till artefakter och bias, Val av forskningsproblem
Dag 2: Experimentella gruppdesigner, kontroll- och jämförelsegrupper, Att mäta
(6-10) den experimentella manipulationen, Observationsforskning, Single-case designer.
Dag 3: Evaluering av kliniskt arbete, Mätmetoder och evaluering av behandlingar
(11, 13-16) Statistiska analysmetoder, Tolkning av data.
Dag 4: Meta-analys: Metodik, fördelar och nackdelar.
Effectivenessforskning.
Kritisk granskning av effektforskningsartiklar.
Siffrorna inom parantes dag 1-3 hänför sig till kapitel i Kazdins bok. Dag 4: Andersson, artiklar.
Obligatoriske aktiviteter
Kandidaten vil etter dag 3 i et skriftlig essay anvende forskningsmetodikken på ulike psykoterapeutiska problemstillinger, og etter dag 4 anvende en bedømningsskala for granskning av metodikken i ulike psykoterapiforskningsartikler.
Vurdering
Skriftlige individuelle essays som viser om kandidaten kan:
a) anvende forskningsmetodikken på ulike psykoterapeutiske problemstillinger
b) systematisk og kritisk granske forskning fra ulika psykoterapier (artikler)
Karakterskala
Bestått / ikke bestått
Evaluering
Kurset vil evalueres i etterkant.
Kurslitteratur:
Andersson. G. (2003), Metaanalys. Lund: Studentlitteratur (113 sidor), paperback.
Kazdin, A. (2003). Research design in clinical psychology, 4th ed. Boston: Allyn & Bacon, (468 sidor), paperback.
Artiklar enligt kursledarens anvisningar.
Kursholder/foreleser:
Lars-Göran Öst, Ph.D, Professor i klinisk psykologi, Stockholms universitet og Professor II i klinisk psykologi, Universitetet i Bergen.
Kurskoordinator
Professor Odd Havik, Institutt for klinisk psykologi
Administrativ kontaktperson