Geofysisk institutt
Doktorgrader

Doktorgrader i vær, hav, klima og energi

Forskerutdanning inne vær, hav, klima og energi er viktig for Geofysisk institutt, UIB og samfunnet. Hvert år tar om lag 10 ph.d.-kandidater doktorgraden ved Geofysisk institutt.

2024

Julius Lauber disputerer 13.6.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "On the Oceanic and Atmospheric Mechanisms Driving the Basal Melting of Fimbulisen Ice Shelf, East Antarctica".

Havets rolle for issmelting i Øst-Antarktis (13.06.24)

Trygve Halsne disputerer 7.6.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Wave modulation by strong currents: A study in the Lofoten Maelstrom and surrounding areas"

Hva skjer med bølgene når strømmen blir sterk? (07.06.24)

Maria Krutova disputerer 30.4.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Investigation of offshore wind turbine wakes by numerical modeling and full-scale measurements".

Vindforskningens tre pilarer: ligninger, målinger og modeller (30.04.24)

Christiane Anabell Duscha disputerer 22.4.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Characterizing the convective boundary layer with wind-profiling and scanning Doppler lidar".

Hva kan en laser fortelle om vinden? (22.04.24)

Kjersti Konstali disputerer 22.3.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Connecting the drops: Exploring precipitation changes from a process and weather perspective".

Hva er det våteste været? (22.03.24)

Ashneel Chandra disputerer 19.3.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The Role of Ocean Heat Content on the Madden–Julian Oscillation".

Hvordan varmeinnholdet i den øvre delen av havet påvirker atmosfærens variabilitet på sub-sesongmessige tidsskalaer (19.03.24)

Jakob Simon Dörr disputerer 7.3.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Present and future drivers of Arctic sea ice variability".

Hvorfor varierer havisen i Arktis? (07.03.24)

Eivind Hugaas Kolås disputerer 23.1.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Atlantic water inflow into the Arctic Ocean: studies of pathways, transport and mixing processes using observations from ships and autonomous underwater vehicles".

Hvordan Atlanterhavsvannet strømmer inn i Nordishavet (23.01.24)

2023

Xabier Dávila Rodríguez disputerer 25.8.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Ocean Breath: Origin, Transport and Fate of Anthropogenic Carbon and Oxygen in the Ocean".Havets veier for utslipp av karbon og oksygen (25.08.23)
Laura Jasmin Dietrich disputerer 21.6.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Developing the Tools to Quantify Past Climate Variability from Ice Core Records".Hvordan opptar Grønlandsisen fortidsklima? (21.06.23)