Hjem
Forskning og undervisning om kontroversielle tema
Heldagsseminar for lærere

Lærerseminar: Utforskende undervisning i møte med kontroversielle tema

Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema på en konstruktiv måte? Hvilke valg tar du som lærer når kontroversielle tema står på agendaen - og hvorfor gjør du som du gjør? Hva innebærer det å bruke utforskende strategier i møte med kontroversielle tema?

Illustrasjonsbildet som viser to personer med ansiktene rettet mot hverandre, og som ser ut til å være uenige.
Foto/ill.:
Colourbox

Hovedinnhold

Forskergruppen Forskning og undervisning om kontroversielle tema inviterer lærere i videregående og ungdomsskolen til heldagsseminar 9. desember om hvordan vi kan bruke utforskende strategier i møte med ulike kontroverser og polariserende tema. Dette er et praktisk seminar hvor lærere inviteres til å gjøre, samhandle og tenke på tvers av skolefag og sammen med forskerne i forskergruppen.

Program

08.45-09.00Kaffe og lett servering
09.15-10.15Introduksjon til undervisning om kontroversielle tema i skolen og utforskende strategier i møte med kontroversielle tema 
10.15-10.30Pause
10.30-11.30

Workshop 1 – Bygge tillit med Lego: Arbeid med kontroversielle tema krever et trygt læringsmiljø.
I denne økten prøver vi ut hvordan vi kan få elevene i tale om utfordrende tema ved å bygge lego sammen.

11.30-12.30Lunsj (gratis)
12.30-13.30

Workshop 2 – Fra polarisert debatt til konstruktiv samtale.
I denne økten undersøker vi hvordan kan vi nærme oss særlig kontroversielle tema gjennom utforskende strategier.

13.30-13.45Pause
13.45-14.45

Workshop 3 – Hva gjør lærere i møte med kontroversielle tema, og hvorfor gjør de som de gjør?
Økt med erfaringsutveksling i grupper.

14.45-15.00Avslutning og oppsummering

 

Velkommen!