Hjem
Forskning og undervisning om kontroversielle tema
Nyhet

Kontroversielle tema i utdanning: Arrangerer lærerseminar for å koble teori og praksis

I høst arrangerer forskergruppen Forskning og undervisning om kontroversielle tema et seminar for lærere for å utforske ulike måter å undervise om kontroversielle tema i skolen.

Bildet viser ni av medlemmene i forskergruppen som møttes 1. oktober på NLA Høgskolen, campus Kalfaret.
Medlemmer fra forskergruppen som møttes 1. oktober på NLA Høgskolen, campus Kalfaret.
Foto/ill.:
Privat

Hovedinnhold

Forskergruppen Forskning og undervisning om kontroversielle tema ble opprettet i 2022. Gjennom ulike prosjekter har gruppen samarbeidet med lærere i grunnskolen og videregående skole for å utvikle forskningsbasert undervisningsopplegg som kan brukes i ulike skolefag. Blant annet har gruppen fått tildelt midler til å utforske hvordan lærere kan undervise om konspirasjonsteorier i skolen.  

– Det er viktig for oss at vår forskning på kontroversielle tema oppleves nyttig for lærere, og at den kan bidra til å tenke nytt rundt hva undervisning om kontroversielle tema kan være, sier leder av forskergruppen, Marie von der Lippe. Snart publiserer gruppen også en antologi om kontroversielle tema i utdanning. 

Ferdigstiller antologi om kontroversielle tema i utdanning

Undervisningsoppleggene som gruppen har utviklet er forskningsbaserte og utforskende. Flere er baserte på empirisk forskning som snart blir tilgjengelig i bokform når forskergruppens antologi publiseres. Den 16. september møttes forskergruppen til en workshop på det nye Lektorsenteret (UiB) i forbindelse med sin kommende antologi om kontroversielle spørsmål i utdanning. Antologien, som vil være tilgjengelig som open access, blir utgitt våren 2025. 

På seminaret på Lektorsenteret presenterte flere av forfatterne sine kapitler og forskningsfunn, etterfulgt av diskusjoner om hvordan denne kan brukes kunnskapen i møte med praksisfeltet. Antologien inneholder kapitler som: 

  • «Jeg ville ikke gått i fengsel for det, liksom»: Utforskende undervisning om sivil ulydighet som kontroversielt tema» (Ida Vikøren Andersen, Mari Lund Eide, Hild Elisabeth Hoff, Marie von der Lippe, Christian Lomsdalen) 
     
  • «Kontroversielle klimatiltak for et bærekraftig samfunn» (Julie Ødegaard Borge & Mona Langø) 
     
  • «Å (under)vise (om) karikaturer av Muhammad: Didaktiske muligheter og utfordringer» (Sebastian Jarmer) 
     
  • «Online controversies in the English language classroom: Facilitating critical engagement with social media texts» (Mari Lund Eide & Hild Hoff) 
     
  • «Når fritaksretten blir kontroversiell: Inkludering og andregjøring i livssynsmessig fritak i skolen» (Christian Lomsdalen) 
     
  • «Storm i et vannglass? Hvordan håndtere og ikke håndtere kontroversielle spørsmål i historieundervisningen» (Christian Sæle) 
     
  • «Jakten på resonans: Læreres erfaringer og kompetansebehov i undervisning om kontroversielle tema» (Trine Anker & Marie von der Lippe) 

I antologien vil man kunne lese de overnevnte kapitlene og andre bidrag som tar for seg kontroversielle tema i ulike skolefag og på ulike utdanningsnivå.  

Mari Lund Eide, en av kapittelforfatterne i antologien, forteller at hennes forskning på kontroverser i sosiale medier kan være nyttig for lærere fordi den adresserer hvordan man kan ta inn tekstsjangre og tematikker i undervisningen som ungdommer møter på i sine digitale liv. 

Sammen med Hild Hoff har Eide skrevet et kapittel som tar for seg kontroverser rundt aktiv dødshjelp, rasisme og Andrew Tate som sirkulerer på sosiale medier.

– Dette er krevende tekster og tematikker for lærere å håndtere. Gjennom vårt kapittel vil vi vise frem ulike måter lærere kan legge til rette for kritisk arbeid med disse tekstene, som kanskje kan gi elever gode verktøy til å navigere polariserte og kontroversielle tema på sosiale medier på en konstruktiv måte, forteller Eide.

Utforsker kontroverser sammen med lærere 

Den 1. oktober møttes forskergruppen igjen, denne gangen på NLA Høgskolen – Avdeling for lærerutdanning, som har flyttet til Kalfaret. Her jobbet forskerne i grupper med å utvikle og prøve ut ulike utforskende undervisningsopplegg om kontroversielle tema.

Bildet viser to av forskergruppens medlemmer, Christian og Marianne, som tester ut et opplegg der Lego brukes som et verktøy i tillitsbygging og som inngang til å arbeide med kontroversielle tema.

Christian og Marianne tester ut et opplegg der Lego brukes som et verktøy i tillitsbygging og som inngang til å arbeide med kontroversielle tema.

Foto/ill.:
Marie von der Lippe

Undervisningsoppleggene som ble utviklet på seminaret, vil bli en del av et lærerseminar 9. desember. Her inviterer gruppen lærere fra ulike skoler og fagområder til å prøve ut og lære mer om å arbeide utforskende i møte med kontroversielle tema. Les mer om lærerseminaret om utforskende undervisning og meld deg på innen 5. november 2024.