Program Lærernes dag 2021
Hovedinnhold
Vi åpner dagen kl. 09.00 fra Universitetsaulaen, hvor programleder Guri Solberg vil lose oss gjennom dagen, sammen med blant andre Helsesista, kunnskapsminister Guri Melby og et knippe inviterte gjester.
Meld deg på Lærernes dag 2021 - absolutt siste frist er torsdag 28. jan. kl 12.00!
Logg inn og lag din egen plan
Alle påmeldte deltakere vil få tilsendt en innloggingslink til en arrangementswebside en uke før arrangementet, der du vil finne all informasjon om program og foredragsholdere. Du kan lage din egen plan for dagen ved å markere dine favoritter, og når du er logget inn kan du også kommunisere med foredragsholdere og lærerkollegaer.
I år kan du få med deg alt!
Du velger selv hvilke programposter du vil følge live og hvilke du eventuelt vil se i etterkant. Alle foredragene vil ligge tilgjengelige i 3 måneder, slik at du kan gå tilbake og få med deg mye mer fra programmet også etter 29. januar.
For å få tilgang til sendingen både på selve dagen og i etterkant er det derfor viktig at du registrerer din påmelding her innen 28. januar kl. 12.00
Program
(med forbehold om endringer):
Folkehelse og livsmestring - Spor 1 og 2
09:30 | Professor emeritus Ingvard Wilhelmsen, Klinisk institutt 2 Livet er et usikkert prosjekt |
Professor Astri Andresen og professor Teemu Ryymin, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap Smittekamp gjennom tidene | |
10:00 | Professor Mari Hysing, Institutt for samfunnspsykologi #fårikkesove. Om søvn blant ungdommer |
Stipendiat Olin Blaalid Oldeide, Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) "Eg er meir enn problema mine!" Ungdomsperspektiv på rusførebygging | |
10:30 | Seniorrådgiver Unni Marie Heltne, Senter for krisepsykologi Barn som lever med vold i familien |
Førsteamanuensis Laura Sætveit Miles, Institutt for fremmedspråk How can literature makes us better people? | |
11:30 | Førsteamanuensis Frode Helmich Pedersen, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier Å lære livsmestring gjennom skjønnlitteratur |
Førsteamanuensis Viggo Krüger og stipendiat Ole Kristian Einarsen, Griegakademiet - Institutt for musikk Musikkterapi i forebyggende arbeid med barn og unge |
Demokrati og medborgerskap - Spor 3 og 4
09:30 | Professor Kjetil Børhaug, Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap Oppseding om, for og gjennom demokrati |
Professor Brita Ytre-Arne, Institutt for informasjons- og medievitenskap Nyhetsbruk i krisetider - pandemi, klimakrise og politikk | |
10:00 | Professor Elisabeth Ivarsflaten og professor Anne Lise Fimreite, Institutt for sammenlignende politikk Medborgerpanelet |
10:30 | Professor Marit Skivenes, Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap Hvor mye kritikk tåler velferdsstatens institusjoner? |
Universitetslektor Kjetil Evjen, Institutt for sammenlignende politikk Brexit - hvor går veien videre? | |
11:30 | Førsteamanuensis Hild Elisabeth Hoff, Institutt for fremmedspråk Demokrati og medborgerskap i fremmedspråksfagene |
Førsteamanuensis Synnøve Nepstad Bendixsen, Institutt for sosialantropologi Veien til Europa: Eksternaliseringspolitikk og migranters beslutninger langs Balkanruten | |
12:00 | Førsteamanuensis Ole T. Hjortland og postdoktor Pål Antonsen, Institutt for filosofi og førstesemesterstudier Demokrati og offentlig debatt |
Professor Gunnar Grendstad, Institutt for sammenlignende politikk og forsker Hilmar Mjelde, NORCE Hvor går veien videre for USA? |
Bærekraftig utvikling - Spor 5 og 6
09:30 | Professor Kerim Nisancioglu, Institutt for geovitenskap Klimaendringer i Arktis |
Professor Sigrid Eskeland Schütz, Det juridiske fakultet Klimasøksmålet | |
10:00 | Professor Espen Gamlund og førstelektor David Chelsom Vogt, Institutt for filosofi og førstesemesterstudier Hvilket ansvar har enkeltpersoner i kampen for klima? |
Professor Jan Martin Nordbotten, Matematisk institutt og forsker Hans Christian Steen-Larsen, Geofysisk institutt Matematikeren og Klimaforskeren | |
10:30 | Førsteamanuensis Katja Enberg, Institutt for biovitenskap: Driver vi mennesker evolusjon? |
Førsteamanuensis Kikki Flesche Kleiven, professor Eystein Jansen, begge Institutt for geovitenskap og professor Tore Furevik, direktør Bjerknessenteret for klimaforskning Geologiens historie og klimaendring | |
11:30 | Stipendiat Thea Gregersen, Senter for klima- og energiomstilling (CET) / Institutt for samfunnspsykologi Miljøpsykologi: Bekymring for klimaendringer |
Professor Roger Strand, Senter for vitenskapsteori Magic: Ubehagelig kunnskap | |
12:00 | Stipendiat Jakob Grandin, Institutt for geografi Radikal innovasjon |
Førsteamanuensis Inger Elisabeth Måren, Institutt for biovitenskap Bærekraftig utvikling, for hvem? Miljøhensyn vs økonomisk vekst | |
Førsteamanuensis Odd Inge Steen, Institutt for geografi Bærekraftig utvikling - vår felles framtid |
Lærerens profesjonskompetanse - Spor 7 og 8
09:30 | Professor Stein Dankert Kolstø, Institutt for fysikk og teknologi Utforsking og kritisk tenkning for dybdelæring i naturfag |
10:00 | Førsteamanuensis Hans Marius Hansteen, Institutt for filosofi og førstesemesterstudier Kvifor og korleis er nøkkelomgrepa i læreplanverket essensielt omstridde? |
Professor Åsta Haukås Dybdelæring i fremmedspråk | |
10:30 | Stipendiat Solveig Moldrheim, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap / Seniorrådgiver i Raftostiftelsen Reflektert praksis i møte med fordommer i skolen |
Professor Endre Brunstad, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier Fagfornyinga i norskfaget – bidrag til demokrati og medborgarskap | |
11:30 | Seniorforsker Cecilie Slokvik Hansen, The Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE) Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) |
Universitetslektor Amund Børdahl, Institutt for filosofi og førstesemesterstudier Akademisk skriving for elever som skal bli gagns studenter: Noen råd og refleksjoner | |
12:00 | Stipendiat Astrid Lenvik, Institutt for pedagogikk Ekstraordinært vanskelig? Tilpasset opplæring for elever med ekstraordinært læringspotensial |
Professor Marie von der Lippe og universitetslektor Christian Lomsdalen: Undervisning om kontroversielle spørsmål |
Spent på mottakelsen
Faglig-pedagogisk dag er UiB største etterutdanningsarena for lærerne og har vært en viktig kontaktflate mot skolene i vår region i nærmere 30 år.
– Nå som det meste av undervisning og formidling ved UiB uansett må foregå digitalt ville vi benytte anledningen til å fornye både innhold og innpakning, sier Roald Valle, leder for UiB Videre og programkomiteen for årets arrangement. Sammen med resten av komiteen er han spent på mottakelsen ute på skolene.
– Vi har måttet stramme inn på antall programposter i år, for å få det hele til å gå i hop, men den store fordelen i år er at det vil bli mulig å få med seg alt, siden programpostene vil ligge tilgjengelig i etterkant, hele 3 måneder frem, sier Valle.
Det vil bli sendt ut evalueringsskjema til alle påmeldte i etterkant.
Professor Elisabeth Ivarsflaten leder Medborgerpanelet ved UiB og skal sammen med professor Anne Lise Fimreite diskutere demokrati i det 21. århundre Foto/ill.:
UiB
| Hilmar Mjelde er USA-kjenner og forsker II ved NORCE. Sammen med UiB-professor Gunnar Grendstad skal han se på veien videre for USA etter presidentskiftet. Foto/ill.:
NORCE
| Førsteamanuensis Viggo Krüger og stipendiat Ole Kristian Einarsen samtaler om musikkterapi i forebyggende arbeid med barn og unge. Foto/ill.:
UiB
|