Program
Program for Lærernes dag 2025
Her finner dere programmet for Lærernes dag 2025.
Foto/ill.:
UiB
Hovedinnhold
Under finner dere programmet for Lærernes dag 2025. Det legges stadig til nye og spennende innlegg, så sjekk gjerne innom igjen for å se hva som har kommet siden sist!
Digital kompetanse/KI
Erfaringer med 'Delta i data!’: Kan analoge spill fremme digital læring og deltakelse? ved postdoktor Fride Klykken
Innovasjonskompetanse. Studentaktiv utforsking av kunstig intelligens i TekLab-prosjektet (2021 – 2024) ved professor Lars Nyre
ChatGPT og personvern - hvorfor "mission impossible"? ved førsteamanuensis Malgorzata Cyndecka
Opphavsrett og kunstig intelligens ved professor Torger Kielland
Engelsk
- “Why Literature Still Matters: Close Reading against Speculation:” three short talks on the role of literature and close reading ved professor Lene Johannessen, Ph.d.-kandidat Tijana Przulj og Ph.d.-kandidat Henriette Rørdal
- Hvordan kan man bruke populærmusikk til å utfordre svart/hvitt tenkning i engelskfaget? ved førsteamanuensis Hild Elisabeth Hoff
Estetiske fag
- IMAGINE - hvordan kan kunstbasert arbeid hjelpe barn og unge i møte med sorg og tap? ved professor Wolfgang Schmid og postdoktor Maren Metell
- Å lære ved å være – samhandling i musikkterapi med autistiske barn ved postdoktor Maren Metell, professor Wolfgang Schmid og kulturskolelektor Karin Antonia Mössler
Fremmedspråk
- Å utforske frankstalende kulturer fra et ikke-europeisk perspektiv ved førsteamanuensis Myriam Coco
- Kjønns- og familiemangfold i læreverk i fremmedspråk ved førsteamanuensis Anje Müller Gjesdal, førsteamanuensis Liv Eide og førsteamanuensis Camilla Skalle
- Le discours rapporté - du roman à l'internet ved førsteamanuensis Anje Müller Gjesdal, førsteamanuensis Øyvind Gjerstad og stipendiat Johanna Gunn
- To verdener: Ung i Ukraina – ung i Russland ved professor Ingunn Lunde
Geografi
Helse
- Fra svevende forelesninger til ETikTok - eksempler på undervisning i medisinsk etikk ved professor Ingrid Miljeteig
- Antibiotikaresistens - status og veien videre ved professor Magne Sydnes
- Ultraprosessering av mat påvirker helsen ved professor Simon Dankel
- Hva er lærerens rolle i helhetlig seksualitetsundervisning? ved undervisningsrådgiver Marianne Støle-Nilsen
Historie, religion og filosofi
- "Eg trur på deg, mi sjel." Om Olav H. Hauge og dagbøker ved førstelektor Øystein Hide
- Historiefaget og fremtiden ved førsteamanuensis Christian Sæle
- Hamburg-Trondheim tur/retur, takk! ved professor Ines Prodöhl
- Fra Nordmandsdalen til Eidsvoll: hvordan det 'typisk nordiske' ble skapt i kunst og litteratur ved stipendiat Peter Sebastian Hatlebakk og postdoktor Helene Engnes Birkeli
- Fritak på religiøst grunnlag i praksis. Nå i alle fag i både videregående og grunnskolen ved stipendiat Christian Lomsdalen
- «Vi bare kødder» Humor som krenkelser og humor som motstand mot krenkelser ved førstelektor II Solveig Moldrheim
- Hvordan undervise om konspirasjonsteorier? Kunnskap, kritisk og analytisk tenkning ved professor Marie von der Lippe, førstebibliotekar Pål Steinar, Ingvild Aarbakke, Markus Lilleskare og prosjektmedarbeider undervisning Shayan Hussein
- Kant om det å våge å tenke selv ved førsteamanuensis Anita Leirfall
- Regjeringsmakta i 210 år ved professor Yngve Flo
- Filosofididaktikk på tvers ved førsteamanuensis Hans Marius Hansteen og førsteamanuensis Vibeke Andrea Tellmann
- Mental maps: Alexanders erobringer og Asias geografi ved førsteamanuensis Marijn Visscher
- Palestina, Israel, Sionisme og Jødisk Historie i Midtøsten ved førsteamanuensis Pelle Valentin Olsen
Juss
- Å lære å skrive juss - ikke-jurister sitt møte med skriving av juridiske tekster ved postdoktor Guri Lindblad
- Hvilke muligheter og utfordringer gir generativ kunstig intelligens for juristutdanningen? ved professor Jan-Ove Færstad
- ChatGPT og personvern - hvorfor "mission impossible"? ved førsteamanuensis Malgorzata Cyndecka
- Opphavsrett og kunstig intelligens ved professor Torger Kielland
- Israel-Palestina konflikten i internasjonale domstoler ved professor Terje Einarsen
Matematikk
- Bruk av flervalgsoppgaver i grunnkurs i statistikk ved professor Hans J. Skaug
- Datasimulering basert på matematiske modeller ved forsker Ivar Stefansson
- Hvordan bruke simuleringer og store data til å skape diskusjoner og læring i realfag ved postdoktor Morten Munthe
- Pandemimodellering ved professor Guttorm Alendal
- Fra sekunder til tiår of fra meter til megameter - fremtiden for undergrunnsmodellering ved professor Inga Berre
- Bolstadfjorden - Historie, matematikk og modeller ved professor emeritus Jarle Peder Berntsen
- Geometri, symmetri og KI ved forsker Erlend Grong
- Matematikk sin rolle i en tverfaglig verden ved forsker Jakub Both
Mediekunnskap
Naturfagene
- Blue mussels ved PhD-student Nadja Meister
- Animal Agriculture, Greenhouse Gas Emissions and Health Co-Benefits of a Plant Based Diet ved førsteamanuensis Silje Kristiansen
- Elva tält. tre hål och ett badekar: hvordan og hvorfor vi observerer havet under 400 m med is ved professor Elin Darelius
- Kjernekraftens rolle i fremtidens energisystem ved førsteamanuensis Dorte Nørgaard Madsen
- En naturvitenskapelig krimfortelling ved førsteamanuensis Jorun Nyléhn og instituttleder Kjersti Lea
- Læring fra eksempler i fysikk ved postdoktor Vegard Gjerde
- Solstråling, klima og satellitter ved førsteamanuensis Arne Skodvin Kristoffersen
- Etterdønninger av Big Bang – hvordan vi måler Universets alder med mikrobølgestråling ved førsteamanuensis Konrad Tywoniuk
- Lærernes tilrettelegging for utvikling av kritiske tenkning for alle i «Klimaprosjektet» ved professor Stein Dankert Kolstø
- Fra svevende forelesninger til ETikTok - eksempler på undervisning i medisinsk etikk ved professor Ingrid Miljeteig
- Antibiotikaresistens - status og veien videre ved professor Magne Sydnes
- Ultraprosessering av mat påvirker helsen ved professor Simon Dankel
Nordisk
- Personnavn og kjønn ved førsteamanuensis emeritus Ivar Utne
- Språkprat til skolen ved førsteamanuensis Ragnhild Lie Anderson, universitetslektor Else Berit Molde, høgskulelektor Maria-Rosa Doublet og Ann-Kristin Molde
- Det "unge prekariatet" i norsk samtidslitteratur ved professor Christine Hamm og førsteamanuensis Ingrid N. Mathisen
- Når de høyreekstreme leser Hamsun. En samtale om ideologi, litteratur og radikalisering ved professor Eirik Vassenden og førsteamanuensis Anders Marcussen Gullestad
- "Eg trur på deg, mi sjel." Om Olav H. Hauge og dagbøker ved førstelektor Øystein Hide
Norsk som andrespråk
- Likt for alle? Om rett og plikt til norskopplæring i og utanfor akademia ved professor Ann-Kristin Helland Gujord
- Arbeidsretta norskopplæring ved professor Ingvild Nistov og universitetslektor Oda Marie Erstad Villanger
- Språkkrav i arbeidslivet - hindrer standardisering av språkkrav diskriminering? ved professor Cecilie Hamnes Carlsen og postdoktor Miriam Schmaus
- Språk- og faglæring i yrkesfagleg opplæring ved førsteamanuensis Trude Bukve
Pedagogikk og psykologi
- "De sitter på en annen kompetanse enn vi har. De sitter på en kompetanse som vi aldri vil klare å få heller. Som norske lærere." Lessons from research on the experiences of young forced migrants in Norway ved førsteamanuensis Fungisai Gwanzura Ottemöller
- Tverrfagleg samarbeid om tilpassa og individuelt tilrettelagt opplæring ved professor Astrid Tolo, professor Jarle Eid, førsteamanuensis Kari Hagatun,Tove Hanna Ommedal, Heidi Sjursen Vimme, Louise Nilsson, Åshild Saggau Holm, Aase Bruntveit Njøs og Tonje Kirkebøen Slettemo
- Utdanning, demokrati og politisk vold. Tre saker på samme side? ved førsteamanuensis Martin Sjøen
- Autonomistøtte i praksis: Hvordan støtte psykologiske behov og fremme indre motivasjon blant elever? ved professor Åge Diseth
Samfunnsfagene
- What does Putin's popularity mean? ved førsteamanuensis Kyle Marquardt
- How War and Conflict Shape Us: Understanding the Hidden Impacts of Violence on Human Behavior ved førsteamanuensis Carlo Koos
- Politisk ekstremisme ved professor Kjetil Børhaug, førsteamanuensis Lars Berntzen, universitetslektor Mona Langø og lektor Merethe Winsents Foer
- Hvor står klimapolitikken? ved professor Kjetil Børhaug og professor Simon Neby
- To verdener: Ung i Ukraina – ung i Russland ved professor Ingunn Lunde
- Unge og fysisk aktiv transport - hva må til? ved instituttleder Peter Andersen
- Tillit til å tale ved professor Jens E. Kjeldsen
- Striden om landreformer i Sør Afrika ved professor emeritius Thorvald Gran
- Hvem påvirker skolepolitikken? ved postdoktor Idunn Nørbech
- Populismen og demokratiet: Et komplisert forhold? ved professor Jonas Linde
- Marked og moral ved professor Sigve Tjøtta
- Israel-Palestina konflikten i internasjonale domstoler ved professor Terje Einarsen
- Hva er lærerens rolle i helhetlig seksualitetsundervisning? ved undervisningsrådgiver Marianne Støle-Nilsen
- An anthropologist looking at people looking at whales ved Ph.d.-kandidat Sadie Hale
- Admission Impossible? Elevers erfaringer med og meninger om inntaksmodellen til videregående skole ved førsteamanuensis Katharina Sass
- Utdanning, demokrati og politisk vold. Tre saker på samme side? ved førsteamanuensis Martin Sjøen
Diverse
- Kven skal bestemme over lærarutdanninga? ved professor Endre Brunstad
- Undervisningstilbud ved Universitetsmuseet ved pedagogisk leder Odette Tetlie, museumspedagog Ida Sagen og vertsansvarlig/innholdskoordinator Aisha Marie Heim
- Muséhagen ved seksjonsleder Berit Gehrke
- God formidling = Tilgjengelig digitalt læringsmateriell ved seniorrådgiver Ellen Lien
- Oppdag Viten-TV: En ny ressurs for undervisning og læring ved rådgiver Ingrid Spildo Norhuus
19.12.2024