Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Lektorstudent

"Jeg har mange utrolig flinke og inspirerende forelesere"

Sivert går tredje året på lektorprogrammet og har valgt fagene fysikk og matematikk

Hvorfor valgte du lektorprogrammet på UiB?

- Jeg valgte lektorprogrammet i realfag og matematikk på UiB fordi jeg ville lære å undervise og jobbe med mennesker samtidig som jeg fikk studere fysikk og matematikk på et høyt faglig nivå. Pedagogikken og didaktikken var også fordelt utover i studiet noe jeg synes var fint. Det viktigste for meg var at det var mulig å skrive en faglig masteroppgave i fysikk.

Hva lærer dere på studiet?

- På studiet lærer vi stort sett det samme som en student på bachelor- og mastergrad i fysikk, samtidig som vi også har pedagogikk, didaktikk og praksis. I disse fagene lærer vi om hva det vil si å være lærer, klasseledelse og hvordan undervise i realfag.

Fortell oss hva som gjør at du trives på studiet ditt og ved UiB!

- Vi har et godt klassemiljø, også på tvers av trinnene. Det er veldig mange fine folk som går lektor. Lærerværelset, der lektorstudenter i realfag kan samles, er en kjempefin plass å jobbe eller treffe folk fra klassen. Jeg har også mange utrolig flinke og inspirerende forelesere, og har fått muligheten til å jobbe med spennende prosjekter.

Hva vil du si til de som vurderer å starte på lektorprogrammet?

- Hvis du ønsker faglig dybde, et godt klassemiljø og muligheten til å jobbe med mennesker, burde du absolutt søke. Det er mye du lærer på studiet som du kan ta med deg videre uansett om du ender opp som lektor eller ikke.