Hjem
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Disiplinbasert utdanningsforskning

Forskningssenter i realfagslæring

Forskningssenter i realfagslæring (STEM Education Research Center – SERC) samarbeider med fakultetets ansatte for å implementere og evaluere forskningsbaserte undervisningsmetoder som støtter læring i realfagsutdanningene. Senterets hovedmål er å forbedre gjennomføringen, med særlig fokus på grunnemnene.

Hovedinnhold

SERC skal motivere og støtte fakultetets ansatte og studenter gjennom en forskningsbasert tilnærming til undervisning, vurdering og læring, som vil styrke læringsutbyttet i realfagene og minske gapet mellom forskning og utdanning.

Senteret er en ressurs og prosjekthub for fakultetets utdanningsprosjekt og skal sikre kompetansevekst og overføring.

Prosjekter

Mattestua

Et av SERCs prosjekter er å etablere en “Mattestue”, et hyggelig og inkluderende rom der studenter kan få hjelp og jobbe med matematikk i innføringsemnene. Målet er å ha mattestua klar høsten 2024. Rommet er designed i partnerskap med studentene, og vi håper det blir et trivelig sted for studenter ved fakultetet. 

Skjematisk møbleringsplan for Mattestua på Realfagbygget.
Foto/ill.:
UiB

 

Gjennomføring-23

Forskningsprosjektet "Gjennomføring 2023" (G23) har som hovedformål å forstå studentenes oppfatninger og valg gjennom studieløpet på Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet, UiB. Prosjektet skal undersøke studenters oppfatninger og valg gjennom flere år. Dette gjør vi gjennom tilbakemeldinger studentene gir om sin opplevelse av studiene. Prosjektet G23 er et fem-årig forskningsprosjekt der vi skal følge 2023-kullet (nye studenter i 2023) for å lære mer om studentopplevelsen på MatNat-fakultet, valg studentene tar, og hvordan ansatte og undervisere kan skape det best mulige læringsmiljøet for våre studenter.

Logo for prosjektet gjennomføring 23 (blå og grønn)
Foto/ill.:
UiB/Jonathan Soule

Developing evidence-based mentoring for better STEM work placements (Develop)

DEVELOP er et tre-årig prosjekt finansiert under HKdirs Økt arbeidsrelevans i høyere utdanning, og er et samarbeid mellom Institutt for biovitenskap (UIB), Havforskningsinstituttet, NORCE, Universitetet i Oslo, UiT Norges arktiske universitet, University of Minnesota (US) og SFU iEARTH. 

Prosjektet fokuserer på praksisverter, og målet er å øke læringsutbyttet av praksis for studenter, verter og høyere utdanningsinstitusjoner. Les mer på prosjektets nettsider.

DEVELOP har blant annet utviklet ressursen praksisveileder.no 
 

Emner i undervisning og læring

Collegial Teaching and Learning in STEM Education Course (MNPED660, 2024/25)

MNPED660 Collegial Teaching and Learning in STEM Education (5 ECTS) is an elective teaching and learning course in higher education for all MN-UiB staff (1). The course is given in English and requires no previous pedagogical training. Both experienced and novice teachers and staff are welcome. This course can count as part of the basic pedagogical competence requirement at UiB. 

The course introduces you to core concepts of teaching and learning in higher education to develop your ability to improve student learning and learning environment. Activities in the course will provide participants with a common language for teaching and learning, support collegial reflections and a scholarly approach to teaching and learning. The main component of the course is a group project, addressing a teaching and learning issue of relevance to the participants’ own practice.
All MN-UiB staff are eligible to apply. You may apply as a group of colleagues or individually. 
Apply here within 2 September 2024.: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=17308622 

The course team in 2024/25 is Professor and director of SERC Sehoya Cotner and Senior Advisor Oddfrid Førland, in collaboration with Associate professor and director of CEE LTH Roy Andersson (LTH).

Full course program and deadlines for assignments can be found by following this link.

Questions? Contact oddfrid.forland@uib.no or sehoya.cotner@uib.no 

(1) Staff includes all categories of employees at MN UiB that work with education, teaching and learning (i.e. professors, PhDs, administration, technicians etc).
 

Kurs for gruppeledere, undervisningsassisteter og mentorer i matematikk

Studenter som underviser studenter er svært viktige i fakultetets undervisning og betyr mye for studenters læring. Vi starter fra høsten 2024 et nytt kurstilbud som vil være nyttig og relevant for alle, uavhengig av studieprogram. Kursene skal styrke dine ferdigheter som underviser.  Kursene gir studiepoeng, og du får bevis på gjennomført kurs. Planlagt oppstart er 22. august.
· MNPED101 Introduksjon til undervisning og læring for undervisningsassistenter og gruppeledere  – 2, 5 studiepoeng
· MNPED102 Undervisningsmetoder for læringsassistenter i matematikk – 5 studiepoeng
Undervisningen vil i hovedsak bli gitt på engelsk, og kursansvarlig er professor Sehoya Cotner. 

Påmelding og mer informasjon i dette skjemaet: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=17316199 

The Nordic Journal of STEM Education

Tidsskriftet Nordic Journal of STEM Education (NJSTEME) har fått et nytt hjem hos SERC! Med ny sjefsredaktør, støtte fra UHR-MNT og mange planer for fremtiden, ser SERC fram til å være vertskap for NJSTEME, i samarbeid med NTNU. 

NJSTEME fremhever utdanningsforskning og SoTL-arbeid i MNT (matematikk, naturvitenskap og teknologi) – fag i de nordiske landene.

Logo til tidsskriftet Nordic Journal of STEM Education (blå)
Foto/ill.:
NJSTEME