Det medisinske fakultet

Oppgjørsrutiner, praksisutplassering ved Det medisinske fakultet

Her finner du praktisk informasjon om oppgjør for reise og bolig under praksisutplassering ved Det medisinske fakultet.

Oppgjør for reise og bolig (alle studieprogram)

Bolig

Hvis du har leid bolig på praksistedet må dette dokumenteres med komplett signert leiekontrakt og kvittering på betalt leie. Hvis du har bodd privat (for eksempel hos foreldre, søsken eller annen nær familie) har du ikke krav på refusjon av boutgifter.

Fakultetet dekker rimeligste bo-alternativ. Det er viktig at du begynner å lete etter bolig med en gang praksistedene er fordelt, hvis du må skaffe bolig selv. Du kan ikke regne med å få dekket egen leilighet dersom det er et alternativ å leie rom i studentkollektiv.

I Stavanger, Førde og Haugesund leier fakultetet egne hybler ved de samarbeidende sykehusene. Disse brukes primært av medisinstudenter, men dersom det er ledige hybler kan de også benyttes av studenter på andre studieprogram. Dersom det er ledige hybler her er det ikke mulig å få dekket utgifter til annen bolig.

Reise

Fakultetet dekker én reise tur/retur fra Bergen til praksissted. Noen studieprogram kan også dekke påkrevde reiser innad på praksisstedet. Se nærmere informasjon fra ditt studieprogram i Mitt UiB (se lenke i faktaboks).

VIKTIG

Du MÅ søke om forhåndsgodkjenning dersom du skal søke om å få refundert kostnader som overskrider maksbeløp for henholdsvis bolig eller reise.

Slik bruker du Betalmeg for å få refundert utlegg til bolig og/eller reise

1. Legg inn kontonummer i Studentweb

Legg inn kontonummeret ditt i Studentweb før du søker om refusjon. Det er et felt for å legge inn kontonummer under "Min profil". Du kan endre kontonummer i Studentweb når som helst. UiB bruker denne informasjonen til å registrere deg i vårt refusjonssystem, Betalmeg. Merk at du må logge inn med feide eller bank-id for å legge inn kontonummer. Forsøker du med fødselsnummer og PIN vil du få feilmelding.

Frist for å legge inn kontonummer er 1. september/1. februar. Hvis du ikke har gjort dette innnen fristen i det semesteret du skal ha praksis, må du gi beskjed til studieveileder.

Etter at informasjonen din har blitt registrert av UiB, vil du motta en lenke på e-post fra Betalmeg. E-posten heter "Tilgang til selvbetjening for honorarmottakere - Direktoratet for forvaltning og økonomistyring". Dersom du ikke finner e-posten med lenken kan du logge inn via denne nettsiden.

I perioder med mange refusjonssøknader, som etter praksisperioder, kan dette registreringsarbeidet ta noe tid. Vær også obs på at e-posten kan havne i søppelposten din.

2. Søk om refusjon i Betalmeg etter at praksisperioden er ferdig

Logg deg inn på Betalmeg ved hjelp av lenken du mottok. Du må benytte BankID eller tilsvarende når du logger inn.

Det vil komme opp flere bokser med ulike alternativer på forsiden når du er logget inn. Velg Få refundert utlegg -> Lag ny -> Velg dato (siste dag i praksis) og fyll inn informasjon om praksisperiode under "formål". Her kan du skrive "Praksis i EMNEKODE".

Kostnadsfordeling skal stå uendret.

Boligutgifter-> legg til ny utgiftspost -> Fyll ut Type: Husleie/boligutg. Tjenesteopph -> fyll inn beløp.

Transportutgifter -> velg legg til ny utgiftspost -> Fyll ut Type: Velg Refusjon div. andre utg. -> Fyll inn beløp -> I Beskrivelse forklarer du hva det gjelder. Eksempel: "Buss til og fra Stavanger for praksis".

Se informasjon fra ditt studieprogram i Mitt UiB om hvordan du skal fylle ut feltet for beløp. Noen studieprogram dekker reise etter faste satser, og da er det standardsatsen som skal fylles inn.

Dersom du har andre utgifter du har fått forhåndsgodkjent og skal ha refundert, legger du til ny utgiftspost for dette også og fyller inn all nødvendig informasjon. Legg ved eventuelle kvitteringer.

• Gå til Trinn 3. Legg til eventuelle vedlegg.

• Gå til Trinn 4. Her kan du legge inn eventuelle kommentarer

• Gå til innsending. Her får du et sammendrag av det som er registrert. Hvis ok, send inn.

• Send inn skjema.

Du kan også se infosiden om Betalmeg for mer hjelp til utfylling av refusjonskrav.

Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig, og du vil få pengene inn på kontonummeret du har oppgitt. Dersom noe er ufullstendig eller feil i skjemaet, vil du få det i retur. Da må du endre feltene som er ufullstendige eller feil, og sende inn på nytt.

Beløpssatser og eventuell programspesifikk informasjon

Informasjon om hvilke satser som benyttes for bolig og reise, samt eventuell programspesifikk informasjon om utplasseringen, ligger på program- eller emnenivå i Mitt UiB. Se lenker under: