Hjem
Det medisinske fakultet

Bruk av kunstig intelligens (KI) ved Det medisinske fakultet

Denne veiledningen forklarer hvordan du, som student på Det medisinske fakultet, kan bruke KI på en ansvarlig måte i studiene dine, hvilke verktøy som finnes, og hva du bør passe på for å unngå etiske og juridiske problemer.

Hovedinnhold

UiB har egne retningslinjer for redelighet og fusk som også omtaler bruk av kunstig intelligens. Vi ser imidlertid at det er behov for en presisering av hva dette innebærer for dere som studerer på Det medisinske fakultet.

Muligheter og utfordringer ved bruk av KI i studiene

KI er en spennende og nyttig teknologi som kan bidra til både læring og utvikling for deg som student, dersom du bruker den fornuftig. Det er viktig å være bevisst på hva som er de etiske, juridiske og faglige rammene rundt bruken.

Det er også viktig å huske på at ingen KI-verktøy er intelligente på ordentlig - de er bare gode på å imitere menneskelig intelligens. Et tekstgenereringsverktøy er for eksempel trent til å svare på dine spørsmål uansett. Dersom den ikke finner svaret i det materialet de er trent på, vil den være «kreativ» og svare noe som den tror kan være sant. Dersom du er kritisk til svaret, vil den korrigere sitt opprinnelige svar, selv om du kanskje tar feil. De strever med å skille mellom evidensbaserte fakta og ubegrunnede påstander, såkalt «fake news». I tillegg bruker de i hovedsak data og kilder fra vestlige, engelskspråklige land og er foreløpig dårlig på kjønnsbalanse, kulturforskjeller og etnisk variasjon.

Dere kan bruke denne typen verktøy for å øke egen læring og utvikling, samt lære dere hvordan dere skal stille dere kritisk til svarene fra slike verktøy. Det er også verdt å merke seg at de ulike chatbot’ene som er tilgjengelige på markedet er gode på ulike ting. De ulike løsningen blir stadig mer avanserte og bedre på å integrere flere funksjoner i samme modell (multimodale modeller eller foundation models).

Husk på at dere er her for å lære og at det hverken er hensiktsmessig eller særlig tillitvekkende å belage seg på KI for å finne alle svar i en travel yrkeshverdag. Dere står selv ansvarlig for alt arbeid som dere leverer inn uansett bruk av hjelpemidler.

Eksempler på hva du kan bruke KI til

  • Ideer og inspirasjon: Man kan bruke KI-verktøy til å lage et forslag til en tekst basert på et tema eller et spørsmål. Dette kan hjelpe til med å finne inspirasjon, argumenter, eksempler eller kilder til skriveoppgaver.
  • Forbedre språket: Man kan bruke ulike verktøy til å sjekke grammatikk, stavefeil, ordvalg eller stil i teksten sin. Man må likevel være oppmerksom på at verktøyet ikke alltid gir riktige eller passende forslag, slik at alle forslag må vurderes kritisk.
  • Lære seg nye ting: Man kan bruke KI-verktøy til å skaffe seg en generell oversikt over et nytt tema, fag eller emne.
  • Som studiekompis: Du kan få en chatbot til å stille deg spørsmål fra pensum, eller til å gi deg eksempler på ulike eksamensoppgaver du kan løse alene eller med medstudenter. Man må være svært skeptisk til svarene som gis. Husk på at de kan være hentet fra et annet pensum og/eller annen medisinsk praksis enn det vi benytter i Norge i dag. Jo mindre man vet selv om et tema, jo vanskeligere vil det være å vurdere og etterprøve kvaliteten på informasjonen du får. Det kan være lurt å sammenlikne med lærebok eller annen kvalitetssikret kilde oppgitt av underviser. Du kan også be om konstruktiv tilbakemelding på dine egenproduserte tekster.
  • Øving på kliniske situasjoner, dialog og diagnostikk: Du kan be en chatbot om å lage et rollespill eller oppgave, der du er legen/tannlegen/ernæringsfysiologen e.l. og chatboten er pasienten. Dere kan sammen skape en dialog som skal lede frem til en diagnose, rett behandling eller rett medikament. Eksempel på en slik prompt kan være "Gi meg et fiktivt, utfyllende blodprøvesvar og anamnese til en pasient som ligger på et akuttmottak og har en definert diagnose. Jeg skal forsøke å resonere meg fram til og gjette diagnosen ut ifra blodprøvene. Når jeg er ferdig, gir du meg en tilbakemelding". Jo mer spesifikk du er i din bestilling, jo bedre vil den svare deg. Det krever litt trening på å bli god på å lage godt fungerende bestillinger (prompt’er).
  • Som hjelp til å organisere studiehverdagen din: Eksempelvis kan du be den lage en plan for å jobbe deg gjennom pensum i tide for eksamen som passer med dine andre aktiviteter.  

Dette kan du ikke benytte KI-verktøy til som student

  • Akseptere informasjonen uten å kontrollere hvorvidt den stemmer eller ikke
  • Konstruere data, bilder eller film uten å oppgi at KI-verktøy er benyttet
  • Kopiere tekst direkte uten å markere tydelig at den kommer fra et KI-verktøy
  • Oppgi personidentifiserbar informasjon
  • Besvare eksamen, hjemmeoppgaver, bachelor- og masteroppgaver med tekst som er helt eller delvis generert av KI (med mindre annet er oppgitt)
  • Laste opp pasientinformasjon eller upubliserte arbeider (som f. eksempel masteroppgaver) eller støtteark fra undervisning i offentlige KI-apper for å be om et sammendrag e.l.

Egenerklæring ved innlevering av selvstendige oppgaver som hjemmeeksamen, bachelor-, master- og hovedoppgaver

  1. Angi hvilke varianter av KI som er benyttet i ditt arbeid i en egenerklæring til slutt i oppgaven, før kildelisten.
  2. Dersom kildesøk er en del av selve oppgaven skal dette forklares i materiale og metode-delen på større oppgaver (bachelor, master, hovedoppgave), eller i sluttdeklarasjon på mindre oppgaver.
  3. Tabeller, bilder og figurer o.l. som er laget med KI skal markeres tydelig i tabell- eller figurtekst i selve dokumentet. Det fremgår av oppgave- eller emnebeskrivelsen hvilke hjelpemidler og hvilke nivå du kan benytte.

Du er selv ansvarlig for oppgaven du leverer inn, uansett bruk av KI.

Ikke last opp upublisert arbeid (f.eks ditt masterutkast eller tidligere masteroppgaver), pensum eller annet undervisningsmateriell i en offentlig KI-applikasjon.

Slik registrerer du bruk av KI-verktøy i oppgaven din:

Se eksempler på forskjellig bruk av KI, og hvordan det skal registreres.

A) KI som støtte til generelle aktiviteter, hvor det KI-genererte innholdet ikke kopieres direkte inn i teksten

Eksempel

Hjelp til:

  • korrekturlesing, inkludert bruk av vanlige retteprogrammer og applikasjoner som f.eks Grammarly
  • å skrive disposisjon
  • å velge tema
  • å lære seg faglige begreper og korte formuleringer (typisk på et par ord)
  • å skrive egne programmer i språk som Stata, R og Python
  • kunnskapsinnhenting i oppgaver*

Dokumentering i egenerklæringen

Ikke nødvendig

*Dersom kunnskapsinnhentingen (kildesøk) er en sentral del av oppgaven (f.eks. meta-analyser eller oversiktsartikler), følg retningslinjene for oppgaven og oppgi hvordan kildene er funnet.

B) KI som støtte til språkvask og forbedring av egen tekst

Eksempel

KI som hjelp til å forenkle, forbedre eller oversette egenprodusert tekst. Dette gjelder omformuleringer og strukturelle endringer som er mer omfattende enn ren korrekturlesing.

Dokumentering i egenerklæringen

Angi program

C) KI som støtte til visuelle fremstillinger som ikke er en del av egne resultater

Eksempel

  • Hjelp til å lage figurer som illustrerer et poeng eller en metode.
  • Tabell eller tekstboks som forklarer eller oppsummerer et tema.

Dokumentering i egenerklæringen

Angi program og hvilke bilder det gjelder. Hvis fremstillingen er en omarbeidet versjon av noen andres fremstilling, angi kilde.

D) KI som støtte til presentasjon av faglig innhold

Eksempel

  • Hjelp til fremstilling av figurer, grafer, bilder og tabeller basert på egne data/resultater/analyser.
  • Fremstilling av kode.

Dokumentering i egenerklæringen

Angi program og hvilke figurer/grafer/bilder osv. det gjelder i figur/tabelltekst.

E) KI som støtte til å fortolke og diskutere faglig innhold

Eksempel

KI som hjelp til å analysere:

  • en kvalitativ tekst
  • en figur, et bilde, en tabell eller annet tallmateriale

Dokumentering i egenerklæringen

Angi program.

F) KI som støtte til å generere tekst

Eksempel

Bruk av KI for å lage helt ny tekst, som ikke kan sies å være en del av vanlig språkvask.

Dokumentering i egenerklæringen

Angi program og hvilke deler av teksten som er skrevet av KI.

G) KI som støtte til å generere en hel besvarelse. NB: Bare aktuelt dersom dette er en eksplisitt bestilling i selve oppgaven

Eksempel

Hele arbeidet skapes av KI og kontrolleres og justeres av student.

Dokumentering i egenerklæringen

  • Angi program og prompts.
  • Egenerklæring er ikke nødvendig da dette er en del av oppgaven.