Hjem
Det medisinske fakultet

Mandat for Programutvalgene

Mandat for Programutvalgene ved Det medisinske fakultet Universitetet i Bergen. Opprinnelig mandat ble vedtatt i Fakultetstyret 19.01.11, revidert mandat ble vedtatt 19. juni 2024.

Hovedinnhold

Mandat

Programutvalgene (PU) er opprettet av Det medisinske fakultet for å overvåke at fakultetets studieprogram organiseres og gjennomføres med høy kvalitet, og skal på vegne av Det medisinske fakultet sikre:

  • At studieprogrammet forvaltes i henhold til gjeldende kvalitetsrammeverk.
  • Løpende kvalitetsutvikling og fornyelse av studieprogrammene. 
  • At undervisningen gjennomføres i henhold til gjeldende emne- og programbeskrivelser.
  • At det er en helhet i det enkelte program, de enkelte emner og at det er samsvar mellom emnene i programmene.
  • At studentenes arbeidsmengde, undervisningen og studentantallet har et omfang som sikrer gjennomstrømmingen for studentene som følger studieprogrammene.

PU er et rådgivende og saksforberedende organ i spørsmål som gjelder fakultetets studieprogram, men kan vedta faglige endringer i undervisningen/ emnene, inkludert mindre endringer i studieplanen, så lenge disse ligger innenfor etablerte budsjettrammer. Tiltak som medfører endringer i ressursrammen for programmene eller berører andre studieprogram må godkjennes av Fakultetsstyret. Vedtak i Fakultetsstyret vil gjelde som instruks til emneansvarlige institutt. PU skal da bidra til utarbeidelse av de nødvendige saksfremlegg som fremlegges visedekan for utdanning før videre saksbehandling. PU skal behandle forslag til endringer i undervisnings- eller vurderingsform, profil eller omfang som kommer fra emneansvarlige institutt, studentorganisasjonene og andre fakultetsorgan.

PU skal:

  • Arbeide for internasjonal utveksling av studenter og lærere, og foreslå tiltak som sikrer slik internasjonalisering.
  • Oppnevne og ha fortløpende kontakt med ekstern fagfelle (og eventuell ekstern arbeidslivsrepresentant) og arbeide for at den eksterne fagfellens forslag til tiltak følges opp, blant annet ved å foreslå studieplanendringer som sikrer dette.
  • Kunne bestemme innpassing av studenter /emnefritak/ studieprogresjon.
  • Bistå fakultetet i fastsettelse av tilbudstall i opptakene, og delta i mottak av og informasjon til nye studenter.
  • Påse at tilstrekkelig antall bachelor-, prosjekt-, hoved- og masteroppgaver blir foreslått og at veiledere blir oppnevnt.
  • Utarbeide en årlig rapport til fakultetet om hvordan de enkelte studieprogrammene har vært gjennomført siste år, og planer for neste år. Rapportene danner grunnlag for fakultetets arbeid med studiekvalitetsmeldingen.

Sammensetningen av programutvalgene skal reflektere de emnene og ev. studieretningene som undervises og de instituttene som bidrar med lærer- og veiledningsressurser i programmene. I tillegg skal hvert programutvalg ha minimum to studentrepresentanter. Studentrepresentantene har tale- og stemmerett i PU.

Medlemmene oppnevnes av institutt eller institusjonen de representerer. Funksjonsperioden for utvalgene er 4 – fire - år.

Leder

PU ledes av programleder, som oppnevnes av Fakultetsstyret. Lederen skal sammen med administrativ koordinator forberede og legge frem saker for PU. Lederen inngår i og deltar i faste møter i studieledelsen og studiekvalitetskomiteen ved fakultetet, ledet av visedekan for utdanning. Leder har fullmakt til å behandle hastesaker på vegne av sitt PU. Når vedtak foretas ved avstemning, har leder dobbelstemme i utvalget.

Administrativ koordinator/programkoordinator

Koordinatoren skal sammen med lederen forberede og legge frem saker for PU. Koordinator skal kalle inn til møter, sende ut sakspapirer, og føre samt publisere referat fra møtene.

Møter

PU skal avholde minimum to møter hvert semester. PU er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede. PU-medlemmer må selv ordne med en vararepresentant ved fravær.

PU skal minst årlig diskutere og eventuelt foreslå/ sette i verk nødvendige tiltak:

  • Om undervisningen gjennomføres i tråd med målsetningene inklusive læringsutbytte.
  • Vurderingsformer og oppnådde resultat ved vurdering (eksamen el.l.)
  • Studentevalueringene, inkludert Studiebarometeret.
  • Tolking av PU-mandat mht hva som skal behandles i fakultetsstyret.