Hjem
Fagområde for allmennmedisin
Nyhet | Utdanning

Ny praksisveilederutdanning for fastleger

Tirsdag og onsdag forrige uken avholdt FRONESIS-prosjektet sammen med IGS et to dagers emnekurs for praksisveiledere på Flesland.

Gruppebilde av ansatte i Fagområde for allmennmedisin
Foto/ill.:
Karen Haugvaldstad

Hovedinnhold

Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS) holder normalt et kurs for praksisveilederne i allmennmedisin hvert år, men det nye i år er at det har vært kurs ikke bare for veiledere, men et emnekurs i praksisveiledning. Dette kurset er første samling i et nyopprettet masteremne med ti studiepoeng – målrettet for fastleger som skal ha medisinstudenter i praksis. IGS og Fagområde for allmennmedisin (FAM) gjennomfører denne utdanningen som en pilot på vegne av alle de fire medisinutdanningene i landet.

– Vi er veldig fornøyde med at så mange deltok på kurset og dermed viser stor interesse og motivasjon for å bli enda bedre veileder for medisinstudentene under praksis ved fastlegekontorene, sier professor Steinar Hunskår. Han er prosjektleder for FRONESIS-prosjektet som er finansert av DIKU og det medisinske fakultetet. Masteremnet i praksisveiledning er en del av dette prosjektet. 

25 fastleger møtte opp på dette kurset, og hele 22 av dem har meldt interesse for å gå hele utdanningen. Det meste av utdanningen vil skje gjennom læringsaktiviteter i egen praksis mens de selv er veiledere for studentene.

Varierte øvelser

En av dem som deltok på kurset var Ragnhild Løvø Nesje, som er fastlege ved Førde legesenter. Hun fikk vite om dette kurset etter å ha vært i kontakt med UiB for å melde om sin interesse for å bli praksisveileder. Det som hun møtte på Flesland ble ganske annerledes enn det hun så for seg. 

– Jeg var forberedt på å komme til et kurs hvor man nærmest skjematisk går gjennom hvordan man skal gjennomføre studentveiledning, men det ble ikke slik. Vi jobbet veldig interaktivt, og brukte mye tid til refleksjoner og gjorde mange varierte og nyttige øvelser. Kursholderne var veldig engasjerte og det var veldig tydelig at dette er noe de brenner før, sier hun. 

Hun mener at læremetoden som ble brukt på kurset gjenspeiler hvordan de selv skal veilede studentene.

– Vi øvde på å gi tilbakemeldinger på en konstruktiv måte. Det å ha fokus på å stille åpne spørsmål til studenten, og være tålmodig under veiledningen, er noe som jeg vil ta med meg videre, sier Nesje. 
 

Utdanningen er den første i sitt slag som er skreddersydd for fastleger og vil gi veilederne den anbefalte veielederkompetansen som er anbefalt gjennom UHR (Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse- og velferdstjenestene - Universitets- og høgskolerådet).