Institutt for sosialantropologi
masteroppgave

Motivasjon i frivillig arbeid: En antropologisk tilnærming til å forstå hva som driver mennesker til å hjelpe andre

Masteroppgave levert ved Institutt for sosialantropologi, høst 2023.

Av: Veronica Demez
Veileder: professor Christine Jacobsen

Denne oppgaven utforsker motivasjonen blant frivillige i tilknytning til helsehjelp for irregulære migranter. Basert på et etnografisk feltarbeid på helsesenteret for papirløse i Bergen og Oslo utforsker oppgaven erfaringer og fortellinger til frivillige. Gjennom å analysere disse fortellingene med fokus på hvordan motivasjon dannes har oppgaven argumentert for hvordan yrkesetikk, verdier og egne personlige erfaringer spiller en god rolle i hvordan motivasjon utvikles. Ved å belyse dette, bidrar denne oppgaven til eksisterende litteratur om frivillig arbeid og motivasjon, men også nye etnografiske funn knyttet til motivasjon blant frivillige tilknyttet arbeid med irregulære migranter.

Ut ifra mine empiriske funn på hvordan motivasjonen til de frivillige dannes, argumenterer jeg for at yrke, verdier og egne opplevelser spiller en viktig og avgjørende rolle for motivasjon i frivillig arbeid, spesielt knyttet til irregulære migranter. Oppgaven setter også fokus på hvilke etiske og praktiske dilemmaer de frivillige møter på, og hvordan dette påvirker deres motivasjon.