Institutt for sosialantropologi
Møt våre masterstudenter

Camilla Søreide Hansen - flyktninger i gig-økonomien i Nantes

Camilla Søreide Hansen skriver masteroppgave om flyktninger som jobber i gig-økonomien i Nantes i Frankrike. Gig-økonomien er spesielt kjent for å være en måte å kunne tjene penger raskt, men det er og kjent for å utnytte billig arbeidskraft. - Dette var spesielt interessant i Frankrike, hvor det er både en stor andel flyktninger uten mye rettigheter, og franskmenn med revolusjonære tendenser dersom egne rettigheter står på spill, sier Camilla.

År påbegynt grad: 2022

Faglig veileder: professor Don Kalb

Hvorfor valgte du å studere sosialantropologi?
Da jeg gikk på videregående visste jeg at jeg ville begynne å studere med det første, men jeg visste ikke hva. Uten å vite stort om studiet valgte jeg sosialantropologi, og jeg har ikke angret siden!

Har du vært på utveksling? Hvis ja, hvordan var det? Har utvekslingen påvirket masterprosjektet ditt?
Da jeg var på bachelor dro jeg på utveksling til Vrije Universiteit i Amsterdam hvor jeg tok jeg noen fag i økonomi. Dette har passet godt sammen med min grad i antropologi, da jeg lærte nye måter å analysere og studere samfunn på. Faget var tungt, men likevel er det uten tvil det kjekkeste semesteret jeg har hatt. Anbefaler alle å dra på utveksling!

Hva skrev du om i bacheloroppgaven? Hvorfor valgte du dette temaet?
I min bacheloroppgave skrev jeg om moderne slaveri i gullindustrien, med fokus på spesifikke gruver i Sør Afrika og Peru. Jeg valgte det da jeg har vært spesielt interessert i temaer som arbeidsrettigheter, urettferdighet og utnyttelse i tidligere oppgaver på bachelor. Gullindustrien syntes jeg var spesielt interessant, da det er en såpass lukrativ og overdådig industri som likevel skjuler mye stygge arbeidsvilkår.

Hvorfor valgte du en mastergrad i sosialantropologi?
Jeg følte på ingen måte at jeg var ferdig å studere da jeg var ferdig med bachelor, og jeg likte veldig godt friheten til å kunne utdype meg i akkurat det temaet jeg skulle ønske. Masteren på sosialantropologi syntes jeg er utrolig kul, da man planlegger og bestemmer nærmest hele prosjektet sitt selv.

Hvordan har overgangen fra bachelor- til masterprogrammet vært?
Veldig behagelig egentlig. Det er ikke uvanlig å stresse litt i starten når man ikke vet hva slags prosjekt man vil utføre eller hvor, men det løsner fort og motivasjonen bygger seg opp så snart ting faller på plass.

Hva skal du skrive/hva skriver du masteroppgaven din om? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg skriver min masteroppgave om flyktninger som jobber i gig-økonomien i Nantes i Frankrike. Mer spesifikt, leverandører for store selskap som for eksempel Uber Eats. Gig-økonomien er spesielt kjent for å være en måte å kunne tjene penger raskt, men det er og kjent for å utnytte billig arbeidskraft. Dette var spesielt interessant i Frankrike, hvor det er både en stor andel flyktninger uten mye rettigheter, og franskmenn med revolusjonære tendenser dersom egne rettigheter står på spill. Her er det en klar inkonsistens mellom solidariteten franskmenn viser for hverandre, og toleransen til migrantarbeiderne. Derfor var det spennende å utforske hvordan flyktninger i Frankrike selv kjemper for egne rettigheter, i en sektor hvor en har reduserte muligheter til å stille krav til arbeidsforholdene sine.

Hva er den viktigste kompetansen du tilegner deg som masterstudent i sosialantropologi?
De viktigste kompetansene man utvikler på master vil jeg si er selvstendighet, formidlingsevne, og ikke minst tilpasningsdyktighet. Man jobber jo nærmest som forsker i to år bare at man får en grad heller enn lønn, så det er en veldig bratt læringskurve i forhold til bachelor.

Hva er ditt beste minne fra studietiden på master så langt?
Feltarbeid er jo veldig kult, men lite som slår den koselige hverdagen på lesesal i åttende etasje!

Hvorfor bør nye søkerer velge master i sosialantropologi?
Etter flere år med bachelor og litteraturbaserte oppgaver, er det veldig kjekt å kunne gå sånn i dybden på akkurat den delen du selv syntes har vært spesielt interessant. Man lærer så mye på en helt annen måte enn man gjerne har gjort tidligere.

Har du tips til ferske masterstudenter?
Bruk lesesalen og utnytt muligheten til å sitte på instituttet! Vi er utrolig heldig med å ha sjansen til å sitte oppe på instituttet hvor man kan snakke med så mange flinke antropologer og medstudenter. Det er så mye inspirasjon å hente, så der er det er ingen tvil om at man finner ut av ett kult prosjekt dersom man ikke allerede vet hva man vil.