Institutt for sosialantropologi
masteroppgave

Sølvberget som et moderne arkitektonisk kompleks: En antropologisk studie av matereielle objekter og dets føringer for sosialt liv

Masteroppgave levert ved Institutt for sosialantropologi, våren 2024.

Av: Sayna Etminan
Veileder: Professor Vigdis Broch-Due

Studiet om materialitet er ikke nytt. Akademikere har skrevet volumer om tingene som meningsfulle ikoner, metaforiske avbildninger eller som vare i økonomisk handel. Det som har manglet i slike diskurser er en anerkjennelse av tingen i seg selv. I denne masteroppgaven går jeg i bresjen for å ivareta tingens egen ontologi i studiet av mennesker. Basert på et syv måneders langt feltarbeid i kontekst av Sølvberget kulturhus i Stavanger, søker jeg å belyse hvordan tingene rundt oss, gjennom utforming og design, setter scenen for sosialt liv. Som et samlingspunkt for alt fra mennesker, gjenstander til pulserende dyr, er Sølvberget en billett inn i dette intrikate handlingsstykket av mer-enn-menneskelig kraft.

Kroppen bærer med seg kunnskap som strekker seg forbi språkets rekkevidde. Oppgaven arbeider ut fra premisset om at materielle objekter ikke lar seg gripe verbalt og krever at vi engasjerer hele kroppen for at skal bli registrert. Basert på ‘deltakende sansing’, og ikke bare observasjon, utforsker jeg ineffektiviteten av å skille mennesker fra miljø, og hvordan objekter, i tillegg til å tilby innsikt i mennesket, kvalifiserer til en analyse i seg selv. Både mennesker, fugler og objekter blir her hverandre gjensidig og samtidig underlagt. Målet er å overvinne unødvendige barrierer uten å samtidig avskrive den viktigste forskjellen mellom dem. Informert av nyere ontologiske debatter tilbyr jeg derfor et nytt blikk, som ved å overskride, men samtidig ikke helt forlate, mennesket, skjelner substans i det vi til vanlig tar for gitt. I stedet for å teoretisere objekter som statiske, avgrensede og ferdig konstruert, er formålet å bringe bevegelse og elastisitet i forståelsen av objekter, og hvordan disse har kraft til å forstyrre og overraske oss. Sansene blir en viktig kanal inn i dette spirende univers slik at både lydklipp, bilder i tillegg til språklig tekst vanskelig lar seg unngå. Oppgaven er således lokalisert innenfor rammene av både sensorisk og materiell antropologi, for å utforske det porøse, men distinkte samspillet, som mennesker, objekter og Sølvberget som sådan springer ut fra.