Institutt for sosialantropologi
Kula Kula

Nytt Kula Kula: Kula Kulas vinnerbilde er kåret

Med åpningstale av Edvard Hviding, paneldebatt om mennesket i klimaforandringer, annonsering av høstens fotokonkurranse og live musikk holdt Kula Kula-redaksjonen en velfortjent slippfest for den nye utgaven av Kula Kula i Kvarterets storelosje på torsdag kveld.

Gutt taster på sin mobil før konsert i Havana, Cuba. Den punkete sveisen er en kopi av frisyren til artistene som skal til å opptre.
Vinnerbildet i Kula Kulas fotokonkurranse er fra Havana, Cuba (bildet fremtrer ikke i sin helhet). Se beskrivelse av bildet i saken.
Ingvild Aagre

NYTT KULA KULA

Semesterets Kula Kula byr som alltid på de kjære faste spaltene hvor vi treffer antropologstudenter i felten og antropologer i arbeid rundt forbi i verden.

Bladet har som alltid også bevart et lokalt fokus med en reportasje fra kulturhistoriske samlingers nye utstilling om visuell antropologi, og et møte med instituttets nye leder Anne Karen Bjelland.

I semesterets portrettintervju møter vi Steven Feld og får et innblikk i hans musikalske og antropologiske karriere.

Det er ofte flere utenfor redaksjonen som ønsker å bidra i bladet, og dette semesteret er tematikken i disse alt fra barnesoldater i Kongo, til ungdom og politikk i Bolivia. Kulaisten Nina Bergheim Dahl har bidratt  med et lite utdrag fra sin kommende bok om skjønnhetsidealer i India.

Ellers byr bladet på en bokanmeldelse og andre tekster om antropologien og dens mange perspektiv.

I tillegg kan det jo nevnes at paneldeltagerne som møttes til diskusjon om mennesket i klimadebatten på torsdagens slippfest var:

Camilla Borrevik, Tord Austdal (begge PhD stipendiater i sosialantropologi fra UiB), Kristin Rørvik (Naturvernforbundet) og Øystein Bønes (Fremtiden i våre hender).

Og: Atingting kan følges på Twitter (se link)!

OM FOTOKONKURRANSEN

Fotokonkurransen, hvor førstepremien er en plass på Kula Kulas forside, er i stadig vekst med flere og flere bidrag for hvert semester. Konkurransen er åpen for alle, og årets eneste krav var at mennesket skulle være i fokus. De ti beste bidragene, inkludert vinnerbildet, ble stilt ut på slippfesten torsdag denne uken.

Vinnerbildet er tatt av Ingvild Aagre, som vant konkurransen på grunn av sitt interessante motiv som skilte seg tydelig ut fra resten av bidragene.

FOTOGRAFEN OM BILDET

«Hårsveisen til gutten fremst i bildet er en kopi av frisyren til artistene som skal til å opptre. Hår kan ikke bare gi en idé om musikkpreferanser; det kan også gi inntrykk av hvordan en plasserer seg til det sosiale landskapet i den cubanske hovedstaden. Måten de unge mennene på bildet har kledd seg opp og fremstår på bærer preg av relativ økonomisk velstand, og ikke minst av kulturell og sosial kapital» (Ingvild Aagre:fotograf)