Bergensnettverket for kvinner i filosofi
Oppsummering

Beretning fra BNKFs workshop og symposium for master- og PhD-studenter

17.–19. januar 2019 var Bergensnettverket for kvinner i filosofi (BNKF) ved Universitetet i Bergen vert for sin første workshop og sitt første symposium for master- og PhD-studenter. Her er en oppsummering fra arrangementet og oppfordring om å komme med innspill til fremtidige arrangement i samme format.

Collage av kvinnelige filosofer
En samling kvinnelige filosofer

Vi drøftet forholdet mellom forestilling, samfunn og kultur, bredt tolket gjennom innlegg om innbyrdes forhold innen logikk, språk og forestilling, forestilling i politiske, etiske og estetiske sfærer, og forestillingens innvirkning på uttrykk og reseptivitet i forehold til andre. Keynote-innleggene våre var ved Sabina Lovibond (Oxford), Sandra Laugier (Panthéon-Sorbonne), og Anat Biletzki (Quinnipiac and Tel Aviv).

Arrangementet hadde en todelt form: Den ene delen var workshops med forhåndsutsendte innlegg som ble grundig diskutert i små grupper. Alle disse innleggene var forfattet av PhD-studenter under veiledning av keynote-talerne. Den andre delen tok form av et symposium der keynote-talerne og utvalgte workshop-deltagere hadde presentasjoner som var åpne for instituttet og allmennheten.

Både workshopen og symposiet var et studentledet initiativ som kom i stand etter oppmuntring fra tidligere leder i BNKF, Jesse Tomalty. Formatet workshop/symposion ble initiert av Carlota Salvador Megias, som sammen med Jasmin Trächtler utarbeidet temaet, inviterte keynote-talerne, valgte ut deltakere og sto for organiseringen av arrangementet. Til stor hjelp med det logistiske var Kirsten Bang og Vibeke Andrea Tellman, i tillegg til Sofie Lekve, som laget plakaten til det hele. Vi ville aldri fått i stand et så flott arrangement, hadde det ikke vært for de mange tilreisende studentene som kom til Norge fra Europa, USA og Midt-Østen. Disse bidro med tankevekkende innlegg og kommentarer til presentasjonene.