CENTENOL

Rapport om internasjonal rett på jusstudiet i Bergen

Fakultetets studiedekan og nestleder for CENTENOL, Halvard Haukeland Fredriksen, har laget en oversikt over innslag av internasjonal rett på det femårige masterprogrammet ved Det juridiske fakultet.

illustration photo
Rapport om internasjonal rett på jusstudiet i Bergen.

Studieplanen fastslår at kandidater med graden master i rettsvitenskap blant annet skal ha gode kunnskaper om hvordan norsk rett blir påvirket av EU-retten, EØS-retten, internasjonale menneskeretter og annen folkerett. Rapporten gir en detaljert gjennomgang av hvordan EU-/EØS-lovgivningen, Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK), og annen internasjonal jus er representert i jusstudiet ved universitetet i Bergen. Kartleggingen er viktig for å komme videre i arbeidet med å få inn EU/EØS-retten overalt hvor den er relevant.

Rapporten blir lagt frem for studieutvalget, fakultetsstyret og fakultetets Arbeidslivspanel for videre oppfølging.

Rapporten i sin helhet kan leses her.