Christian Rieber får Christieprisen
Universitetet i Bergen gir Christieprisen 2015 til forretningsmannen Christian Rieber for hans mangeårige støtte til klima- og helseforskning. Han gir prispengene videre til studenter i musikkterapi.
Hovedinnhold
Prisen ble overrakt under Christiekonferansen i Bergen onsdag. Rieber (89), som er styreleder for GC Rieber Fondene, får prisen for å ha bidratt til nyskapende samhandling mellom UiB og omverdenen i en årrekke. Han har særlig bidratt til å bygge opp sterke fagmiljøer i Bergen på tre områder:
- Klima
- Musikkterapi
- Alders- og sykehjemsmedisin
– Å få Christieprisen er en stor overraskelse, en ære og en inspirasjon. Dette ville gledet min bestefar G.C. Rieber, som opprettet fondet i 1929. Han var fremtidsrettet og ville at pengene skulle brukes til å bygge bro mellom næringsliv og forskning, sier Christian Rieber.
Musikk for bedre helse
Han har allerede bestemt seg for hvordan prisen på 250 000 kroner skal brukes: Griegakademiets senter for musikkterapiforsking skal dele ut stipender til dyktige musikkterapistudenter de neste fem årene.
– Jeg har sett med egne øyne hvordan musikk kan virke som terapi for demente, alvorlig syke og funksjonshemmede, og redusere bruken av medisiner. Den solide forskningen ved Griegakademiet har gjort musikkterapi til et av våre største satsingsområder de siste årene, forteller Rieber.
Tror på unge forskere
Juryen trekker frem at både Rieber selv og GC Rieber Fondene har stått sentralt i å bygge opp klimaforskningsmiljøet i Bergen, gjennom Nansensenteret, GC Rieber Klimainstitutt og Bjerknessenteret. Han bidro også med en betydelig investering da Senter for alders- og sykehjemsmedisin ble etablert i 2012.
– Når jeg ser hva unge mennesker får til, får jeg tilbake troen på verden. Jeg tror ungdommen vil løse de oppgavene som min generasjon ikke har klart. Kunnskap og forskning er basis for det hele, sier Christian Rieber.
Dette er sjette gangen Universitetet i Bergen deler ut Christieprisen til en person eller virksomhet som har bidratt til god samhandling mellom forskning, utdanning og omverdenen.