Digital Lab
Digital lab

Tverrfaglig kurs i Software Carpentry

Digital lab ved Universitetsbiblioteket i Bergen, Senter for Digitalt Liv Norge, ELIXIR Norge og NRIS har i samarbeid arrangert et tverrfaglig kurs som gir forskere nødvendige verktøy for effektiv og reproduserbar dataanalyse.

Deltakere som jobber under kurset
UB/Svein Arne Selvik

Kurset er en del av Digital labens kursportefølje, og bygger på undervisningskonseptet til Software Carpentry. Det er spesielt tilpasset nybegynnere uten tidligere programmeringskunnskap, og målet er å utruste forskere med tekniske verktøy som gjør at de kan takle forskningsspørsmål på en mer effektiv og reproduserbar måte, uavhengig av deres fagområde.

- Kurset tiltrekker forskere fra en rekke ulike fagområder, og det gir deltakerne en unik mulighet til å samarbeide med kolleger fra ulike fagområder og anvende det de har lært på egne forskningsprosjekter. Det er en verdifull anledning til å utvikle ferdigheter som kan ha betydelig innvirkning på forskningsarbeidet, sier Illimar Hugo Rekand ved ELIXIR Norge, en av kursets arrangører.

Kursinnhold

Kurset, som er åpent for alle ph.d.-studenter, postdoktorer og forskere, gir en innføring i følgende hovedtemaer:

• Unix Shell: Deltakerne vil lære å bruke Unix Shell for effektiv håndtering av data og filer.
  • Introduksjon til R/Python: Kurset utforsker bruk av programmeringsspråkene R og Python for å gjøre vitenskapelige analyser mer reproduserbare og effektive.
  • Versjonskontroll med Git: Deltakerne vil få innsikt i Git, et praktisk verktøy for versjonskontroll, som vil hjelpe dem med å organisere og spore endringene i prosjektene sine, samt gjøre de enklere å dele med andre forskere.