Arabisk
arabisk

Arabisk – et viktig verdensspråk

Yasmin er student på bachelorprogrammet i arabisk og forteller hvorfor hun har valgt å studere arabisk.

Arabisk er morsmålet til mer enn 300 millioner mennesker verden over, og er et viktig verdensspråk.

Bachelorprogrammet i arabisk er først og fremst eit intensivt språkkurs, men studiet gir også stor innsikt i interkulturell forståelse og kommunikasjon. Studiet gjør studentene bedre rustet til å forstå sammenhengen mellom arabisk språk, kultur, religion og politikk.

Bachelorstudent Yasmin Zakaria Abdulkader Hajimohamud forteller hvorfor hun har valgt å studere arabisk:

Hvorfor ville du studere arabisk?

Jeg ønsker først og fremst å lære arabisk fordi de hellige tekstene i islam er på arabisk. Selv om språket i tekstene er veldig avansert, så tenker jeg at bachelorprogrammet i arabisk er en god start på å øke min forståelse.

Du har nå akkurat blitt med i en arbeidsgruppe som lager utkast til et nytt arabiskprogram. Hva tenker du at et program bør fokusere på?

Jeg tenker programmet bør fokusere på å formidle fordelene ved å lære et språk, spesielt arabisk som er talemål for en så stor del av verdens befolkning. Jeg ønsker programmet blir mer populært blant yngre studenter og bør være relevant for fremtidige arbeidsplasser. Jeg mener programmet bør fokusere på å danne et godt læringsmiljø for studentene, slik at engasjementet øker og flere fullfører graden.

Hva ønsker du bruke arabiskfaget til videre i din karriere?

Jeg vil bruke graden til å jobbe innen helse. Muligens endrer jeg mening under studiet og jobber rettet mot noe innenfor geopolitikk, som jeg synes er et veldig spennende fagfelt.