Dannelsesemner
Undervisningsemne

Kunstig intelligens: Visjoner, realiteter og framtidige konsekvenser (VIT216)

På dette dannelsesemnet orienterer vi oss i kunstig intelligens som fenomen og samfunnsspørsmål.

Ill VIT216
Kan maskiner tenke? I så fall, tenker de på samme måte som oss? Kan vi forstå hvordan de resonerer? Kan maskiner forutsi og predikere fremtiden?
www.vpnsrus.com

Kan maskiner tenke? I så fall, tenker de på samme måte som oss? Kan vi forstå hvordan de resonnerer? Kan maskiner forutsi og predikere fremtiden? Kan maskiner forutsi menneskelige handlinger, som for eksempel hvem som kan komme til å begå en forbrytelse og som derfor bør settes under overvåkning? Hvilke etiske dilemma oppstår med KI? Er det mulig å programmere en robot til å ta moralske valg? Hvem har det juridiske erstatningsansvaret for robotens valg og handlinger? Er KI en trussel mot demokrati og personers fundamentale rettigheter, som personvern og demokratisk deltakelse? Er løsningen på samfunnsspørsmålene KI reiser bare mer KI?

Om emnet

Kunstig intelligens (KI) er en samlebetegnelse på teknologier som bruker algoritmer, maskin-læring, probabilistiske modeller og store datasett til å utføre og automatisere en rekke oppgaver. Per i dag bruker man KI innenfor en rekke samfunnsområder, som forsvar, etterretning, grensekontroll, finans, helse, diagnostikk og behandling, politiarbeid, forvaltning, romfart, industri, infrastruktur og transport. Og, man utforsker stadig nye bruksområder, ikke minst gjennom nye forskningsområder innen informatikk, robotikk og behandling av stordata. Utviklingen er preget av skyhøye forventninger til de teknologiske mulighetene, økonomiske fortjenester og ønsket om å ’ligge først’ i det internasjonale kappløpet. KI er også preget av dystre spådommer, kontroverser, etiske dilemma og dype interessekonflikter.

På dannelsesemnene møter du forskere og studenter fra hele universitetet. Du vil få delta i en tverrfaglig samtale om noen av de største og vanskeligste samfunnsspørsmålene i vår tid og få dem belyst fra en rekke faglige perspektiver. Du vil få mulighet til å danne deg et mer reflektert forhold til kunnskapen, samfunnsspørsmålenes kompleksitet og hva som står på spill – for deg, for universitetet og for samfunnet. Du vil få jobbe individuelt og i grupper i et utpreget studentaktiv lærings- og undervisningsopplegg.