Programmerer mot klokken for ballonger
En helg i november ble dusin på dusin med ballonger gitt bort etter hvert som lagene klarte utfordringene de ble stilt overfor i den ferske programmeringskonkurransen Bergen Open.
Hovedinnhold
Det var mange spennende og originale problemer å velge mellom, slik at både ferske og erfarne programmerere fikk noe å bryne seg på. Når det i tillegg kom gratis pizza til lunsj, var stemningen på topp!
Studentene stilte meget tallsterke opp på programmeringskonkurransen Bergen Open lørdag denne helgen, da Institutt for Informatikk ved UiB utfordret dem til å engasjere de små grå i kampen for ballonger. Målet var å samle så mange av dem som mulig - men for å få en ballong, måtte laget løse en utfordring ved hjelp av programmering og algoritmisk genialitet.
Samtlige 33 lag som deltok lyktes i oppdraget, og fikk sin velfortjente ballong. Noen lag var riktignok grådigere enn andre, og fikk samlet ballonger i flere ulike farger; men selv om studentene var flittige ballongsamlere, var de aller dyktigste lagene utsendinger fra konkurransens sponsorer, Equinor og Vizrt.
Sponsorene var best
- Slike konkurranser er veldig nyttige for oss som programmerer, forteller Pål Grønås Drange, fagleder for programvareutvikling i Equinor og deltaker på vinnerlaget Doctors Without Orders. - Alle som blir intervjuet av oss må igjennom en lignende mini-konkurranse, for det gir oss et godt bilde av hvordan du jobber som programmerer. Å kunne løse denne typen problemer under tidspress er veldig nyttig.
Sigve Hortemo Sæther, systemutvikler i Vizrt og deltaker på laget som til slutt kapret andreplassen, Vizitor Pattern, var også godt fornøyd med dagens resultat. - Utrolig bra opplegg, fra start til slutt. Og veldig bra oppgavesett!
Student-lagene gjorde det heller ikke dårlig, og mange lag har god grunn til å være stolte av sine resultater. De ble også generøst premiert (etter rimelig uortodokse kriterier) med gavekort på escape-opplevelser, sjokolade og diverse Vizrt-effekter.
Studentprosjekt
Bergen Open 2018 ble arrangert som et studentprosjekt hvor en gruppe på 7 studenter jobbet gjennom høst-semesteret med å utvikle kreative oppgaver til konkurransen, som en del av faget INF219/INF319. Alle ukene og månedene med arbeid kokte altså ned til 5 korte timer lørdag 10. november 2018.
- Vi har i mange år hatt glede av å delta på konkurranser laget av andre, det være seg IDI Open arrangert av NTNU, Hash Code arrangert av Google eller konkurransene i ICPC-hierarkiet. I år ønsket vi å gå under huden på en slik konkurranse og lage den helt selv, forteller universitetslektor Torstein Strømme. - Da en gruppe med dyktige studenter som var ferdige med INF237 viste interesse for å bli med, kastet vi oss ut i det med et mål om å lage den beste konkurransen ved UiB noensinne. Jeg tror kanskje vi har lyktes!
Utfordrende oppgaver
Arrangørene var dermed godt fornøyde. - Men vi var kanskje litt fartsblindet av å ha jobbet med oppgavesettet så mye på forhånd, og derfor tenkte at oppgavene var litt lettere enn de egentlig var, fortsetter Strømme. - Særlig var vi overrasket over at problem C tok så lang tid å løse; oppgaven er egentlig helt triviell. Likevel var oppgaven tøff fordi den ble introdusert med et komplisert språk. En deltaker beskrev den for meg som "en psykologisk veldig vanskelig oppgave" og han måtte tenke på den i nesten en halvtime før han omsider overbeviste seg selv om at oppgaven "virkelig var så lett."
Oppgavesettet med 12 problemer fulgte for øvrig det samme formatet som er kjent fra konkurransene under ICPC-paraplyen: Det finnes både lette og vanskelige oppgaver og alt i mellom, slik at alle som deltar får oppleve både mestring og tap i møtet med problemene. Slik som også ellers i livet.
Spørsmålet vi nå stiller oss; med en slik formidabel suksess, er Bergen Open starten på en tradisjon? Vel, tiden vil vise hva som skjer.
Oppgavesettet er tilgjenglig for dem som vil prøve seg på Kattis