Hjem
Forskningsgruppe for kognisjon og læring (BCLG)

Rapporter om opplæring i kriminalomsorgen

Forskergruppen for kognisjon og læring har fra 2004 jevnlig evaluert opplæringen i kriminalomsorgen i samarbeid med Fylkesmannen i Hordland, Utdanningsavdelinga.

Hovedinnhold

Eikeland, O.-J., Manger, T., Gröning, L., Westrheim, K., & Asbjørnsen, A. (2014). Innsatte frå Litauen, Polen og Nigeria: Utdanning, arbeid og kompetanse [Prisoners from Lithuania, Poland and Nigeria: Education, work and competence]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Eikeland, O.-J., Manger, T., & Asbjørnsen, A. (2013). Nordmenn i fengsel: Utdanning, arbeid og kompetanse (Rapport nr. 3/13) [Norwegians in prison. Education, work and competence]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Manger, T., Eikeland, O.-J., Roth, B. B., & Asbjørnsen, A. (2013). Nordmenn i fengsel: Motiv for utdanning (Rapport nr. 4/13) [Norwegians in prison: Motives for education]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Jones, L. Ø., Asbjørnsen, A., Manger, T., & Eikeland, O.-J. (2013). Innsatte i norske fengsel: Lese- og skriveferdigheter og forventningers betydning for deltagelse i utdanning (Rapport nr. 2/13) [Inmates in Norwegian prisons: Reading and writing difficulties and self-efficacy as predictors of participating in education]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavelinga.

Westrheim, K., & Manger, T. (Red.) (2012). Utenlandske innsatte i nordiske fengsler: Utdanningsbakgrunn, kompetanse og behov. En kvalitativ studie av innsatte fra Irak, Polen, Russland, Serbia og Somalia (Rapport nr. 3/12) [Ethnic minority prisoners in Nordic prisons: Education, competence and educational motives. A qualitative study of prisoners from Iraq, Poland, Russia, Serbia and Somalia]. Nordisk nettverk for fengselsundervisningen.

Westrheim, K., Manger, T., Eikeland, O.-J., Hetland, H., & Ludvigsen, K. (2012). Innsatte med irakisk bakgrunn i norske fengsel: En kvalitativ undersøkelse av utdanningsbakgrunn, ønsker og behov (Rapport nr. 2/12) [Iraqi prisoners in Norwegian prisons: A qualitative study of educational background, educational wishes and needs]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Asbjørnsen, A., Eikeland, O.-J., & Manger, T. (2011). Innsatte i norske fengsel: Leseferdigheter og oppmerksomhetsvansker (Rapport nr. 1/11) [Inmates in Norwegian prisons: Reading skills and attention problems]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Manger, T., Eikeland, O.-J., & Asbjørnsen, A. (2010). Innsette i norske fengsel: Motiv for utdanning under soning (Rapport nr. 3/10) [Inmates in Norwegian prisons: Educational motives while incarcerated]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Eikeland, O.-J., Manger, T., & Asbjørnsen, A. (2010). Innsette i norske fengsel: Kompetanse gjennom utdanning og arbeid (Rapport nr. 1/10) [Inmates in Norwegian prisons: Competence through education and work]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Asbjørnsen, A., Jones, L. Ø., & Manger, T. (2008). Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 3: Leseferdigheter og grunnleggende kognitive ferdigheter [Inmates in Bergen Prison: Report 3: Reading abilities and basic cognitive skills]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Eikeland, O.-J., Manger, T., & Asbjørnsen, A. (Red.) (2008). Innsatte i nordiske fengsler: Utdanning, utdanningsønske og –motivasjon (TemaNord 2008:592) [Inmates in Nordic prisons: Education, educational wishes- and motivation]. København: Nordisk Ministerråd.

Asbjørnsen, A. E., Jones, L. Ø., & Manger, T. (2007). Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 2: Lesevaner, leseerfaringer og leseferdigheter [Inmates in Bergen Prison: Report 2: Reading habits, reading experiences and reading skills]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Asbjørnsen, A., Manger, T., & Jones, L. Ø. (2007). Innsatte i Bergen fengsel: Leseferdigheter og lesevansker [Inmates in Bergen prison. Reading abilities and reading difficulties] Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Diseth, Å., Eikeland, O.-J., & Manger, T. (2006). Innsatte i norske fengsel: Utdanningskvalitet, læringsstrategier og motivasjon [Inmates in Norwegian prisons: Teaching quality, approaches to learning and motivation]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Eikeland, O.-J., Manger, T., & Diseth, Å. (2006). Innsette i norske fengsel: Utdanning, utdanningsønske og rett til opplæring [Inmates in Norwegian prisons: Educational background, educational wishes and right to education]. Bergen. Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Manger, T., Eikeland, O.-J., Diseth, Å., & Hetland, H. (2006). Innsette i norske fengsel: Motiv for utdanning [Inmates in Norwegian prisons: Educational motives]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.

Eikeland, O.-J., & Manger, T. (2004). Innsette i norske fengsel: Utdanning og utdanningsønske [Inmates in Norwegian prisons: Educational background and educational wishes]. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga.