Forskergruppe for erstatningsrett og forsikringsrett
Doktorgrader

Avlagte doktorgrader tilknyttet Forskergruppe for erstatningsrett, forsikringsrett og trygderett

På denne siden presenteres en oversikt over alle doktorgrader avlagt ved juridisk fakultetet med tilknytning til Forskergruppe for erstatningsrett, forsikringsrett og trygderett de siste 10 årene.

Arnt Skjefstad: Fradrag for fordel ved erstatningsutmåling

Arnt Skjefstad avla i 2015 doktorgraden "Fradrag for fordel ved erstatningsutmåling: særlig om fordelsfradrag ved tingsskade og mislighold".

Erstatningsreglene hjemler bare erstatning for økonomisk tap, så langt tapet ikke burde vært unngått. Dette tapet skal erstattes fullt ut. Samtidig er det et grunnleggende prinsipp at skadelidte ikke skal tjene på skaden. Denne tematikken har tradisjonelt vært drøftet i tilknytning til regelen om compensatio lucri cum damno. Her har man tatt som utgangspunkt at fordeler skadelidte får som følge av det ansvarsbetingende forholdet, skal trekkes fra i erstatningen. Denne regelen er også kjernen i emnet for avhandlingen, der de tradisjonelle vilkårene for fradrag analyseres. Dessuten analyseres forholdet til beslektede tema innenfor den alminnelige erstatningsrettens utmålingslære, slik at virkeområdet for compensatio-regelen klargjøres. Et viktig mål for analysene er å utvikle nærmere kriterier for fradragsvurderingen slik at rettsanvendelsen kan bli mer forutberegnelig.

Avhandlingen er gitt ut som bok: Arnt E. Skjefstad, "Erstatningsberegning: særlig om fradrag for fordel (2016), Cappelen Damm akademisk (ISBN : 978-82-02-47400-3).

2013

Halvard Haukeland Fredriksen: Offentligrettslig erstatningsansvar ved brudd på EØS-avtalen

Halvard Haukeland Fredriksen avla i 2013 doktorgraden "Offentligrettslig erstatningsansvar ved brudd på EØS-avtalen".

Emnet for avhandlingen er det EØS-rettslige prinsippet om offentlig erstatningsansvar for tap private måtte lide som følge av myndighetenes eventuelle brudd på EØS-rettslige forpliktelser. Avhandlingen tar både for seg både grunnlaget for og det nærmere innholdet av EØS-ansvaret. Sentralt i analysen står følgelig grunnvilkårene for EØS-ansvaret, som oppstilt av EFTA-domstolen. Gjennomføringen av EØS-ansvaret er overlatt til nasjonal rett, begrenset av ekvivalensprinsippet og effektivitetsprinsippet. Analysen av EØS-ansvaret gjøres følgelig fra et norsk perspektiv, slik EØS-ansvaret og dets vilkår i dag fremstår som en integrert del av norsk rett.

Avhandlingen er gitt ut som bok: Halvard H. Fredriksen, "Offentligrettslig erstatningsansvar ved brudd på EØS-avtalen" (2013), Fagbokforlaget (ISBN : 9788245015461).

2012

Lars Anders Heimdal: Rettsvalg ved erstatning for krenkende ytringer - studier i internasjonal privatrett

Lars Anders Heimdal avla i 2012 doktorgraden "Rettsvalg ved erstatning for krenkende ytringer - studier i internasjonal privatrett".

I erstatningssaker med tilknytning til flere stater må det foretas rettsvalg – et valg av hvilken stats interne materielle rett som skal anvendes. Temaet for avhandlingen er rettsvalget ved krav om erstatning for personlighetskrenkelser. Med personlighetskrenkelser siktes det her til æreskrenkelser og krenkelser av privatlivets fred som skjer i form av ytringer. Hovedformålet med fremstillingen er å foreta en analyse av rettsvalget ved krav om erstatning for personlighetskrenkelser som problem og å oppstille et forslag til hvordan dette kan løses.

Avhandlingen er gitt ut som bok: Lars A. Heimdal, "Rettsvalg ved erstatning for krenkende ytringer: studier i internasjonal privatrett (2013), Gyldendal  juridisk (ISBN : 9788205436039).

Jan-Ove Færstad: Erstatningsansvar for villedende informasjon

Jan-Ove Færstad avla i 2011 doktorgraden "Erstatningsansvar for villedende informasjon".

En informasjonsgivers påvirkning av en informasjonsmottakers virkelighetsbilde gjennom, for eksempel, uriktig eller upresist formulerte rapporter og råd, vil kunne føre til økonomisk tap for informasjonsmottakeren ved at han innretter seg etter denne informasjonen. Avhandlingens emne er å undersøke når erstatningsrettens regler gir grunnlag for å holde informasjonsgiveren ansvarlig for sin påvirkning av informasjonsmottakerens virkelighetsbilde forut for informasjonsmottakerens tapsbringende innrettelse. Formålet med undersøkelsen er å analysere de rettslige kriteriene for erstatningsansvar en slik situasjon.

Avhandlingen er gitt ut som bok: Jan-Ove Færstad, "Erstatningsansvar for villende informasjon (2014), Gyldendal juridisk (ISBN : 9788205461482).