Grønne områder, luftforurensning og helse (GAP)

GAP-forskningsgruppens presenterte sine resultater på ERS-kongressen 2023

I september 2023 presenterte forskningsgruppen for grønne områder, luftforurensning og helse (GAP) sine nyeste forskningsresultater på European Respiratory Society (ERS) Congress i Milano, Italia, med fokus på eksponering for luftforurensning og grønne områder og deres påvirkning på helseutfall.

Photo from the ERS Congress 2023 in Milan showing two people standing in front of a poster. On the left is Professor Ane Johannessen, and on the right is PhD student Robin Mzati Sinsamala.
ERS-kongressen 2023, Milano: Robin Mzati Sinsamala og veileder Ane Johannessen ved deres posterpresentasjon.
Private

PhD-student Robin Mzati Sinsamala undersøkte effektene av mødres eksponering for luftforurensning og grønne områder under graviditeten på fødselsvekt og premature fødsler. Funnene tyder på at redusert eksponering for luftforurensning og økt eksponering for grønne områder før og under graviditet kan forbedre mødrenes helse og fremme sunnere fødsler, noe som vil gi fremtidige generasjoner et bedre utgangspunkt. Denne studien fikk betydelig medieoppmerksomhet, ble omtalt av ERS sitt mediateam og fikk bred dekning i ulike nyhetskanaler, som The TimesHealio og The Economic Times.

PhD-student Shanshan Xu utforsket sammenhengen mellom langvarig eksponering for luftforurensning og grønne områder og forekomsten av kronisk hoste. Funnene viste at partikler (PM2.5) og svart karbon (BC) var knyttet til økt risiko for kroniske hostesymptomer, mens det å bo i grønne nabolag ikke hadde noen betydelig effekt på forekomsten av hoste.

Masterstudent Achenyo Peace Abbah fra Life-GAP-prosjektet presenterte også sin systematiske gjennomgang og meta-analyse på kongressen. Hennes forskning fokuserte på virkningen av eksponering for luftforurensning på luftveissymptomer i lav- og mellominntektsland (LMICs). Funnene indikerte at langvarig eksponering for PM2.5 øker risikoen for astma i disse regionene. Resultatene fremhever det akutte behovet for mer forskning på luftforurensning og lungesykdommer i LMICs.

Life-GAP-prosjektets leder, professor Ane Johannessen, presenterte en helhetlig oversikt over effektene av eksponering for grønne områder på ulike lungehelseutfall. Denne gjennomgangen avslørte en generell positiv effekt av grønne områder på lungehelse, selv om spesifikke effekter på luftveisrelatert dødelighet og utvikling av noen lungesykdommer fortsatt er uklare og trenger mer forskningsinnsats.