Grønne områder, luftforurensning og helse (GAP)
News

GAP presenterte viktige perspektiver på bærekraft under innspillsmøtet for ny stortingsmelding

Under innspillsmøtet til den kommende stortingsmeldingen om bærekraftsarbeid i Norge, som ble holdt 16. september 2024 i Bergen, presenterte professor Ane Johannessen viktige innsikter om hvordan bærekraftige løsninger kan integreres i byplanlegging og folkehelse.

Byutvikling som engasjerer mennesker sammen for å utforme planen.
Colourbox

Under møtet fremhevet professor Ane Johannessen to hovedpunkter: betydningen av å bruke akademisk ekspertise i politikkutvikling, samt behovet for å inkludere folkehelse-perspektiver i planleggingen av bærekraftige byer og lokalsamfunn.

Med bakgrunn fra symposiet “Future City Visions for Better Health” Johannessen organiserte ved European Respiratory Society-konferansen i Wien i september 2024, understreket hun de langsiktige helseeffektene av luftforurensning, som hun sammenlignet med røyking, og oppfordret til strengere utslippskontroll. Hun fremhevet også viktigheten av å omsette kunnskap om sykdomsrisikofaktorer til praktiske løsninger, med spesielt fokus på utendørs luftforurensning og urbane grønne områder.

Professor Johannessen introduserte også det nylig lanserte Klimahelseinitiativet ved Universitetet i Bergen, et tverrfaglig prosjekt ledet av professor Esperanza Dias ved Pandemisenteret, som har som mål å takle helseutfordringer knyttet til klimaendringer. Dette initiativet samler ekspertise fra ulike fagfelt for å støtte politikere i utviklingen av helsebringende og bærekraftige lokalsamfunn.

Hennes innlegg understreket viktigheten av å se folkehelse og bærekraft i sammenheng, og hvordan akademisk kunnskap kan og bør spille en sentral rolle i både nasjonal og lokal politikkutforming.

Møtet ble tidligere strømmet og er nå tilgjengelig for å se i live-seksjonen på Universitetet i Bergens YouTube-kanal, med Johannessens presentasjon som starter etter 24 minutter. Se hele sesjonen her.