Gruppe for fenomenologisk helsefaglig forskning
Forskningsseminar

Empirical lifeworld phenomenology – different approaches

Gruppe for helsefaglig fenomenologisk forskning avholdt sitt årlige Solstrandseminar 11. og 12. september. Årets tema var "Empirical lifeworld phenomenology – different approaches". Seminaret ble arrangert i samarbeid med tilsvarende forskningsgruppe ved Høgskolen i Molde og tilsammen 25 personer fra de to forskningsgruppene deltok.

Neste
Fellesbilde deltakerne
Deltakere fra fenomenologisk helsefaglig forskningsgruppe i Molde og Bergen deltok på seminaret
Eva Gjengedal
Forelesere
Inviterte forelesere var (fra venstre) Catheline Chesla, Kathleen Galvin og Tone Sævi.
Eva Gjengedal

Inviterte forelesere var Catheline Chesla, Kathleen Galvin og Tone Sævi.

Catheline Chesla er professor ved Department of Family Health Care Nursing, School of Nursing, University of California, SanFrancisco, USA. Chesla tilhører et miljø ved UCSF med lange og sterke tradisjoner innen helsefaglig fenomenologisk forskning. Hun innledet til diskusjon over temaet; Interpretive phenomenology; methodology and methods.

Kathleen Galvin er professor ved Faculty of Health and Social Care, University of Hull, UK. Galvin har markert seg internasjonalt innen fenomenologisk helsefaglig forskning og foreleste over temaene: Directions for practice from the lifeworld using a new perspective on wellbeing & suffering as intertwined og An illustration of a phenomenological oriented review of lifeworld evidence.

Tone Sævi er førsteamanuensis ved NLA Høgskolen i Bergen og arbeider metodologisk innenfor The Utrecht School of phenomenology. På seminaret var hennes tema: Phenomenology of practice: Inquiry, methodology and methods, examples and perspectives from education.

Etter innleggene ble likheter og forskjeller mellom de tre posisjonene diskutert i plenum. Metodologiske forskjeller synes å være mer iøynefallende enn klinisk anvendelse av et fenomenologisk perspektiv