Kraniofacial utvikling og funksjon

Odontologisk genetikk og kraniofacial utviklingsbiologi

Forskergruppen i Kraniofacial utviklingsbiologi ved Institutt for biomedisin samarbeider med forskere ved IKO, kliniske miljø, Helse Vest, og flere helsesentra utover landet, om å finne gener som forårsaker manglende tannanlegg og forsinkelse i tannframbrudd. Manglende tenner er blant de mest vanlige medfødte utviklingsavvik, og hvert år fødes mer enn 3000 barn i Norge med for få anlagte tenner i tannsettet. Manglende tannanlegg forekommer hyppigere i enkelte familier. Dette gjør kystregionene med en relativt stabil bosetting velegnet for slike studier. Målet med den molekylær-genetiske forskningen er å identifisere gener som fører til utviklingsavvik, samtidig som en søker kunnskap for å forstå de mekanismer som forårsaker slike utviklingsforstyrrelser. Dette vil kunne gi sikrere diagnostikk og bedre behandling av medfødte avvik i tenner, tannsett og kjever. Tenner er dessuten et utmerket modellsystem for studier og analyser av mekanismer bak organutvikling i sin helhet. Kliniske studier som evaluerer resultat av brukte behandlingsmetoder er en del av prosjektet.