Forskergruppe for klima-, energi- og miljørett
Foredrag

Foredrag om EUs klimapakke «Fit for 55»

I samarbeid med forskergruppen for naturressurs-, miljø-, og utviklingsrett arrangerte studentorganisasjonen Enviro foredrag om EUs klimapakke «Fit for 55» den 11. november.

Enviro
Enviro Bergen

Klimapakken «Fit for 55» ble lansert 14. juli 2021 som en del av Europakommisjonens European Green Deal og i tråd med EUs klimalov. Pakkens radikale overordnede målsetning er å kutte 55% av klimagassutslippene innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå, og å omstille Europa til verdens første klimanøytrale kontinent innen 2050. Ursula von der Leyen, Europakommisjonens president, kalte det «Europe's man on the moon moment».

«Europe's man on the moon moment»

Mer konkret inneholder «Fit for 55» forslag til regulering på en rekke områder. Det foreslås å gradvis innføre en ordning med karbontoll (CBAM) fra 2026 til å bli fullt operativt i 2036. Samtidig foreslås det utslippskutt innen EUs kvotemarked og utenfor kvotemarkedet innen sektorer som transport, bygg, landbruk, og avfall, med henholdsvis 61% og 40% i 2030 sammenlignet med 2005-nivå. Det foreslås også skjerpede utslippskrav til biler, at andelen fornybar energi i EUs energiforbruk økes til 40% innen 2030, og et forslag om å nå klimanøytralitet innen skog og landbruk innen 2035. Et sosialt klimafond, reguleringer innen luftfart (RefuelEU Aviation), skipsfart (FuelEU Maritime), og energiskatter på flydrivstoff og tungolje, er også foreslått.

For å fortelle om «Fit for 55» hadde Enviro og forskergruppen med seg Leigh Hancher fra Tilburg University og Florence School of Regulation, som snakket om pakkens innhold og implikasjoner i Europa, Gunnar S. Eskeland fra Norges Handelshøyskole, som snakket om den økonomiske påvirkningen i Norge og på næringslivet, og Ignacio Herrera Anchustegui fra forskergruppen for naturressurs-, miljø-, og utviklingsrett, som snakket om karbontoll. Avslutningsvis var det spørsmålsrunde med deltagerne.

Forskergruppen takker studentgruppen Enviro Bergen for et vel gjennomført arrangement, og ser frem mot mer spennende samarbeid i fremtiden.

Foredragsholderne
f.v. Ignacio Herrera Anchustegui, Gunnar S. Eskeland og Leigh Hancher