Forskergruppe for klima-, energi- og miljørett

The Logic of Measuring, Managing and Governing Eco Systems (EcoLogic)

Forsker Gisle Andersen ved NORCE, presenterte prosjektet sitt “The logic of measuring, managing and governing ecosystems (EcoLogic)” for forskergruppen.

Seminar
Ignacio Herrera-Anchustegui

Gisle Andersen har doktorgrad i sosiologi (2016) fra Universitetet i Bergen. Han er forsker II ved forskningsinstituttet NORCE hvor han leder flere samfunnsvitenskapelige forskningsprosjekter om ulike miljøpolitiske problemstillinger. Sentrale tema er holdninger til miljø- og klimapolitiske virkemidler basert på surveyer, hvordan språket som brukes om natur har endret seg over tid og historisk-sosiologiske studier av samspillet mellom ekspertkunnskap, regulering og beslutninger på miljøfeltet. Besøket er en del av Wicked-Waters prosjektet, ledet av førsteamenuensis Ignacio Herrera-Anchustegui og finansiert av Forskningsrådet.

På seminaret presenterte Gisle prosjektet «The logic of measuring, managing and governing ecosystems (EcoLogic)». I tillegg til ham, er Simon Neby (UiB), Christien van der Horst (UiB), Hogne Sataøen (Örebro University) og Monika Berg (Örebro University) em del av teamet. Prosjektet er finansiert av NFR-FRIPRO.

I prosjektet utforsker Gisle og resten av teamet hva som er de grunnleggende prinsippene for å vekte ulike hensyn i miljøpolitikken. Hvordan defineres for eksempel hva som er akseptabel og uakseptabel ødeleggelse av natur? De siste tiårene har svaret på slike spørsmål endret seg vesentlig. I økende grad har miljøpolitikken kommet til å handle om ivaretagelse av natursystemet i sin helhet, ofte formulert som en mer økosystembasert miljøpolitikk. Denne «økologiske vendingen» har vært viktig for å kunne legitimere beslutninger, men det er uklart hvordan dette påvirker miljøpolitikkens innhold. EcoLogic undersøker hvordan vendingen kommer til utrykk i politiske, vitenskapelige og reguleringsmessige prosesser. Målet er å få en bedre forståelse av hvordan disse prosessene bidrar til å forme miljøpolitikken og forsøk på å kontrollere påvirkning på økosystemer.

Tusen takk for et interessant seminar, Gisle!