Forskargruppe for rettskultur
Møte

National Courts and Institutions as Guardians of the European Rechtsstaat/Rule of Law

Foredrag ved dommer i den tyske forfatningsdomstolen professor Dr. Andreas L. Paulus. Kommentar ved høyesterettsdommer Ingvald Falch.

Paulus & Falch
Professor Dr. Andreas L. Paulus (t.v) og høyesterettsdommer Ingvald Falch.

De siste årene har rettsstaten kommet under press i flere europeiske land. Bare det siste året har Den europeiske menneskerettighetsdomstolen og EU-domstolen avsagt en rekke dommer som konkluderer med at de kontroversielle domstolsreformene i Polen bryter med sentrale europeiske rettsstatsprinsipper.

I Norge avsa Høyesterett nylig en viktig kjennelse om overlevering av en norsk statsborger til Polen i medhold av en europeisk arrestordre (HR-2022-863-A). Samtidig bindes de europeiske landene stadig tettere sammen gjennom et felleseuropeisk rettsstatlig rammeverk i Den europeiske menneskerettskonvensjonen og EU-retten. Vi spør: Hvordan og i hvilken grad er nasjonale domstoler og institusjoner voktere av den europeiske rettsstaten?

Om foredragsholderne:

Professor Dr. Andreas L. Paulus er dommer i den tyske forfatningsdomstolen siden 2010. Han har siden 2006 vært professor i offentlig rett og folkerett ved Georg-August Universität Göttingen. Paulus regnes som en ledende ekspert i folkerett og har tallrike publikasjoner i folkerett og konstitusjonell rett.

Ingvald Falch er dommer i Norges Høyesterett siden 2015. Han har tidligere blant annet jobbet hos Regjeringsadvokaten og vært partner i advokatfirmaet Schjødt. Han var førstevoterende i HR-2022-863-A og publiserte i 2021 essayet Rettsstatens betydning.