Samfunnsgeografi
Feltkurs

Geografer på feltkurs til Odda

I april var det endelig avreise for alle involverte i feltkurset på emnet GEO124 Regional utvikling. Destinasjonen i år var Odda innerst inne i Sørfjorden i Hardanger.

Neste
På omvisning
Gruppen som studerte prosessindustrien i det grønne skiftet på besøk hos Boliden Odda.
Karine Monslaug
Tyssedal
Omvisning på kraftverket i Tyssedal.
Per Gunnar Sakseid
Tyssedal
Tyssedal kraftanlegg var i drift fram til 1989 og er i dag industrimuseum.
Per Gunnar Sakseid

Reisen gikk med leiebiler og rutebuss med 52 studenter, og 5 ansatte under ledelse av Knut Hidle som sammen med de andre kollegaene Grete Rusten, Odd Inge Steen, Per Gunnar Sakseid og Nora Røed var fagpersonene. Nora hadde dessuten et spesielt ansvar med å legge til rette for de utallige detaljene knyttet til organisering av veiledninger, reiselogistikk, overnatting og bespisning og sørget for at alt gikk «helt på skinner».

Et strukturert opplegg og planlegging i forkant

Organiseringen av praktiske detaljer startet med at kursledelsen hadde en befaring og møte med representanter for kommunen og industrien inne i Odda allerede i januar. I den perioden ble studentene nndelt i grupper og begynte i dialog med sine veiledere sitt forarbeid. Det handlet blant annet om å lese seg opp og skrive litt om tema og teori, og gjøre noen innledende dataanalyser basert på sekundærstatistikk. Det ble laget opplegg for forskningsdesign, utvalg og intervjuguider til feltarbeidet som skulle skje senere på våren. Disse grundige forberedelsene med flere skriftlige og muntlige rapporteringer underveis, skjedde i de første månedene parallelt med lesing og forelesninger av teoretisk fagstoff.

Det å reise i felt bygger en viktig bro mellom teori og virkelighet.

Det handler om hvordan datainnsamling skal skje i felt og deretter, analyseres, tolkes og formidles i en skriftlig rapportering.

Lokalsamfunn, befolkning, bosetting og stedsidentitet

Kort oppsummert har temaene handlet om lokalsamfunn, befolkning, bosetting og stedsidentitet. Andre temaer har omfattet kulturen på stedet hvor særlig vannkraftressursene og industrihistorien har en viktig plass i dette lokalsamfunnet. Videre har temaene omfattet organisering og betydningen av noen av de festivalene som Odda er så kjent for eller idrettens rolle som «samfunnslim». Og dessuten så handler det om hvordan ulike deler av frivillig sektor engasjerer og støtter opp. Andre temaer har omfattet problemstillinger knyttet til stedsmarkedsføring, økende turisme og hytteliv. Filmer som spilles inn i Odda, og hva det kan ha å si for lokalsamfunnet, er enda ett tema som ble satt under lupen i en av oppgavene. Stedsutviklingstemaet handler dessuten om hvordan små bygdesamfunn som det i Herand støtter opp om lokalbutikken.

Vi var også inne på andre felttema. Det handlet blant annet om hvordan Odda som er i Ullensvang kommune, møter framtida med tiltagende naturfarer som ras og flom.  En gruppe har sett på kompetanse gjennom ungt entreprenørskapsordningen i videregående skole, en annen gruppe har tatt for seg fagopplæringen gjennom lærlingeordningen hvor utdanningen samarbeider med ulike deler av arbeidslivet.  Vi bør også nevne temaene knyttet til grønn omstilling av prosessindustrien, innovasjoner og samarbeid gjennom industrielle symbioser.

Feltrapport som eksamen

Hver av gruppene fikk ansvar for å utarbeide en ca 12 siders rapport som i disse dager er levert til endelig vurdering. Vår konklusjon er at studentene har jobbet svært godt, og har lært masse gjennom feltoppholdet. Geografistudentene tar emnet GEO124 Regional utvikling i 2. semester på bachelorprogrammet og årsstudiet i geografi. Det de her har opplevd, har gitt grunnleggende ferdigheter og motivasjoner for å jobbe med ulike temaer videre i utdanning og senere jobb. Samtidig er også feltkurs sosialt miljøfremmende. Mange blir godt kjent med hverandre, og flere vil nok besøke Odda igjen.

Lokalsamfunnet med representanter for kommune, arbeidsliv, skole, kulturliv og andre fortjener alle en spesiell takk for at de tok godt imot oss, ved å stille opp på intervjuer og presentasjoner.

Se også historiene til studentene Simone og Andreas under Feltkurs på Instagramkontoen @uibgeografi.