Forskningsgruppe for Synaptisk Plastisitet

Nyhetsarkiv for Forskningsgruppe for Synaptisk Plastisitet

Onsdag 13. oktober åpnet offisielt det nye «Mohn forskningssenter for hjernen» i Bergen. Med NTNU og Trond Mohn-stiftelsen med på laget, ønsker UiB å gjøre viktige framskritt i den avanserte hjerneforskningen.
Universitetet i Bergen og NTNU har gått sammen om å opprette et nytt forskningssenter for hjernen. Onsdag 13. oktober blir det offisiell åpning av senteret i Bergen.
Maria Steene Eriksen disputerer fredag 19. oktober for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “The immediate early protein Arc: an exploration of protein structure and regulation”
Arc er et protein som er gjerne omtalt som hukommelsens hovedregulator. Det har likhet med noen virusproteiner, og kan danne virus-lignende capsid partikkler. Vi har lykket til å oppløse den tredimensjonale strukturen for første gang.
Sverre Grødem visste allerede fra han var ferdig på videregående, og skulle stake ut kursen for fremtiden, at han ønsker seg en karriere innen forskning.