Miljøtoksikologi
Prosjekt

dCod 1.0: Decoding the systems toxicology of Atlantic cod

Målet med dCod-prosjektet er å knytte sammen kompetanse i miljøtoksikologi, biologi, bioinformatikk og matematikk på tvers av instituttgrensene, for å skape en dypere forståelse av torskens tilpasning til og reaksjon på stressfaktorer i miljøet

Illustration of the dCod project
Anders Goksøyr

Genomet til torsken er etter hvert grundig kartlagt gjennom arbeid ledet av det nasjonale sekvenseringssenteret ved UiO. Ved BIO er det lange tradisjoner for å forske på torsk. Med dette prosjektet ønsker vi å bygge videre på dette reisverket med genomikkbaserte metoder der vi studerer hvordan genomet brukes av torsken under ulike miljøbetingelser. Ved å generere en stor mengde eksperimentelle data vil vi bygge matematiske modeller som beskriver disse responsene i forhold til ulike scenarier. Håpet er å kunne skape verktøy for miljøovervåking og risikovurdering i forbindelse med for eksempel oljevirksomhet, kloakkutslipp til havner og industrielle utslipp til norske fjorder. Også klimaforandring og havforsuring, samt blandingseffekter av flere stressfaktorer, vil bli studert.

Prosjektet var ett av seks prosjekter som ble tilgodesett med en større bevilgning i forbindelse med Digitalt Liv-satsingen til BIOTEK2021-programmet i Forskningsrådet. dCod-prosjektet skal utføres av et konsortium med BIO i førersetet, i samarbeid med Matematisk institutt og Institutt for informatikk ved UiB, NTNU, UiO, NMBU, HI, NIFES og IRIS, og dessuten internasjonale partnere i Sverige (Gøteborg), Spania (Barcelona) og USA (Woods Hole, Florida og Stanford) og startet opp våren 2016.

Prosjektleiar er Anders Goksøyr.