Danielsen med ny kronikk om timeforskning
Førsteamanuensis Anne Grete Danielsen har skrevet en ny kronikk om timeforskning som modell for utvikling av lærerprofesjonalitet.
Hovedinnhold
Kronikken er publisert i tidsskriftet Utdanning nr. 8 2014.
Timeforskning er en modell for utvikling av lærerprofesjonalitet. Modellen kommer fra Japan og kalles der ”jugyō kenkyū”. Internasjonalt defineres timeforskning (”lesson study”) vanligvis som klasseromsbasert forskningssamarbeid mellom lærere.
I dag er timeforskning i bruk i store deler av verden. Gjennom timeforskning fokuserer lærerne på systematisk utvikling av sin egen undervisning og på elevenes læring. Modellen understreker myndiggjøring eller empowerment, der læreren blir et subjekt i forskningsarbeidet i stedet for å være et objekt. Målene med lærerforskning er utvikling av undervisning og styrking av lærerne.
Timeforskning er et eksempel på hvordan lærere kan være forskende i egen praksis i klasserommet og utvikle kunnskap med utgangspunkt i egen undervisning.