Forum for vitenskap og demokrati
Arrangement

Kjetil Jakobsen: Tillit til vitenskapen? 400 år etter Francis Bacon

Samfunnet er mer vitenskapeliggjort enn noensinne. Vi lever de facto i en permanent teknologisk revolusjon. Men tilliten til vitenskapen synes å være i fritt fall i brede befolkningslag.

Bilde av Francis Bacon
Wikimedia Commons

Vaksinemotstand og klimafornektelse blomstrer i et konspiratorisk landskap som er blitt en betydelig politisk kraft. Kanskje er dette vår tids avgjørende demokratiske krise og paradoks: I det vitenskapeliggjorte samfunn savnes tillit til kunnskapens institusjoner.

Prinsippene for den permanente teknovitenskapelige revolusjon ble formulert av den engelske filosofen Francis Bacon i Det Nye Atlantis (1626). Utopifabelen foreligger nå for første gang på norsk, i Kjetil Jakobsens oversettelse. I etterordet argumenter Jakobsen for en ny lesning av Bacon, der problemet med hvordan man skaper tillit til forskning står i sentrum.

Kjetil Ansgar Jakobsen er professor i intellektuell historie ved Nord universitet, Bodø. For tiden er han gjesteprofessor ved École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris.

Siste utgivelser: Gabriel Tarde: Fremtidshistorisk fragment (innføringsessay, 2024) og Francis Bacon Det Nye Atlantis (oversettelse og innføringsessay, 2023).

Enkel frokost står klar fra kl. 08.00!

Møteleder: Anders Johansen