Forum for vitenskap og demokrati
Arrangement

Bjørn Vassnes: Problemet med kunstig intelligens

Problemet er ikke først og fremst teknologien selv, men at vi ikke forstår hva den nå skal erstatte.

Circuit board
Steve Johnson / Unsplash

Problemet er ikke først og fremst teknologien selv, men at vi ikke forstår hva den nå skal erstatte, nemlig menneskelig intelligens – verken hva denne består i, eller hvilken rolle den spiller for historiens største prosjekt: vår sivilisasjon.

Når vi nå, i all hast, skal bytte ut menneskelig intelligens med KI på alle områder, setter vi dette prosjektet i fare, fordi mange viktige elementer, utviklet gjennom utallige generasjoner, plutselig kan bli borte.

Kommentar ved Dag Elgesem: Om bruk og misbruk av KI ved universitetet

Bjørn Vassnes er vitenskapsjournalist, for tiden tilknyttet Klassekampen. Siste bok: KI – Den menneskelige faktor (2024).

Dag Elgesem er professor i IKT og samfunn ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB.

Møteleder: Anders Johansen

Enkel frokost står klar fra kl. 08.00!